ICV Recenzja książki

„Psychologia finansowa” Grażyna Wąsowicz-Kiryło
„Dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni... i co z tym zrobić” Ferdinand F. Fournies

„Psychologia finansowa”

Grażyna Wąsowicz-Kiryło

Autorem okładki jest Mikołaj Miodowski.

Przedzierając się przez gąszcz książek ekonomicznych, zazwyczaj szukam takich pozycji, których tematyka jest interesująca i równocześnie pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Idąc tym tropem, trafiłem na książkę Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka autorstwa Grażyny Wąsowicz-Kiryło.

Autorka w umiejętny sposób wprowadza czytelników w świat pieniądza, przechodząc od historii jego powstania do funkcji, jakie pełni on w społeczeństwie, a kończąc odpowiedzią na pytanie „czy pieniądze dają szczęście?”.

Patrząc na tę książkę z punktu widzenia finansisty, za najbardziej wartościowe pod względem edukacyjnym uważam fragmenty poświęcone procesowi socjalizacji ekonomicznej oraz funkcji wartości zysków i strat, a także ostatni rozdział książki, opisujący zależność między szczęściem i bogactwem.

Proces socjalizacji ekonomicznej jest niezwykle interesujący z punktu widzenia rodzica, pozwala bowiem zrozumieć, jak poszczególne zachowania rodziców wpływają na stosunek ich pociech do pieniędzy. Dzięki temu można również odpowiedzieć na pytanie, w jakim wieku i czy w ogóle warto dawać swoim dzieciom kieszonkowe?

Omówienie funkcji wartości zysków i strat zaintryguje natomiast wszystkich graczy giełdowych, ponieważ wyjaśnia, dlaczego ta sama kwota pieniędzy jest traktowana inaczej w zależności od tego, czy zyskujemy, czy tracimy. Jak to jest, że stratę 200 zł odczuwamy bardziej niż zysk tej samej wartości?

Po lekturze trudno jest mi jednoznacznie stwierdzić, dla jakiej grupy docelowej przeznaczona jest ta książka, ponieważ tak naprawdę każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Dużą zaletą jest również styl autorki, bo wszystkie zagadnienia omówione są zrozumiale i w prosty sposób. Lektura ta nie wymaga znajomości złożonych zagadnień finansowych ani psychologicznych. Dzięki temu po jej zakończeniu odbiorca ma ochotę sięgnąć po kolejną pozycję z zaprezentowanej tematyki.

 

Szymon Słomiński

absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, konsultant Business Discovery; specjalizacja w zakresie procesów oszczędnościowych, optymalizacji kosztów i rozliczania rentowności z inwestycji

 

„Dlaczego pracownicy nie robią tego, co powinni... i co z tym zrobić”

Ferdinand F. Fournies

Autorem okładki jest Adam Olchowik.

Książka ta została uznana przez dziennik „New York Times” za bestseller w kategorii „Biznes” na rynku. Moim zdaniem trafnie, gdyż jest to dosyć krótki i zwięzły przewodnik sztuki zarządzania ludźmi w przedsiębiorstwie. Faktem jest, że niektórzy po prostu rodzą się menedżerami, a inni uczą się tej umiejętności i doskonalą ją przez całe życie – ale czy wyrażają się wystarczająco poprawnie, aby uznać tę komunikację za spójną?

Autor dokładnie opisuje tu problemy w komunikacji na linii szef/menedżer – pracownik, które najczęściej występują w różnych firmach. Jednocześnie podaje przykłady rozwiązywania problemów związanych ze złą komunikacją i interpretacją faktów przez obie strony. Pracownicy nie wiedzą, dlaczego powinni coś zrobić ani jak to zrobić. Myślą, że ich sposób wykonania jest lepszy lub z ich punktu widzenia coś innego jest ważniejsze dla firmy. Często są przekonani, że właśnie pracują nad zleconym zadaniem, podczas gdy według menedżera nie jest ono wcale wykonywane. A wszystkiemu winne są niejasności i brak konkretnych poleceń. Efekt jest zawsze ten sam – złe funkcjonowanie zespołu i całej firmy. Jeśli menedżer uważa, że handlowcy za rzadko pojawiają się u klientów, powinien po prostu wskazać, ile takich wizyt należy zorganizować.

Osiągnięcie właściwych celów firmy z punktu widzenia kierownictwa jest możliwe, cała sztuka polega jednak na precyzyjnym określeniu zadania i ustaleniu, czy pracownik wie, co i jak ma zrobić. Wszelkie niedomówienia lub subiektywne interpretacje mogą skutkować niewłaściwym wykonaniem zadania, ukończeniem go po terminie lub zbagatelizowaniem tematu.

Ciekawym zagadnieniem poruszanym przez autora jest problem nagradzania za nierobienie, a karania za robienie tego, co pracownicy czynić powinni. Wszelkie błędy w relacjach skutkują konsekwencjami dla obu stron, a przy tym ciągle brak efektu w postaci wykonania zadania właściwie i na czas.

W omawianej książce poruszono też istotne, choć często bagatelizowane zagadnienie – zwykłą ludzką życzliwość. W wielu kulturach odgrywa ona ogromną rolę w rozwoju organizacji i funkcjonowaniu firm. Napisana w przystępny sposób, z wieloma szczegółowymi przykładami, pozycja ta na pewno będzie pomocna w doskonaleniu umiejętności menedżerskich.

 

Agnieszka Pawłowska

absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalizuje się w analizach finansowych i optyma­ lizacji kosztów; od 12 lat związana z firmą Kreisel sp. z o.o. na stanowisku zastępcy dyrektora finansowego; od 4 lat jest sympatykiem ICV i uczestnikiem Kongresów Controllerów

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.