Prawne podstawy systemów zarządzania compliance w prawie niemieckim i polskim

Pojęcie compliance rozumiane jest jako „zgodność”, „przestrzeganie” i odnosi się do wymogu poszanowania regulacji mających zastosowanie do danego podmiotu1.

System zarządzania compliance2 to określona struktura organizacyjna, bazująca na metodach i narzędziach compliance, mająca urzeczywistniać w całej organizacji stan owej zgodności3. O ile więc do postawy compliance – czyli zachowania zgodnego z wiążącymi normami – zobowiązani są wszyscy, o tyle pojawia się pytanie, czy istnieje prawny obowiązek implementacji w przedsiębiorstwach systemów zarządzania compliance. Jeżeli zaś brak jest generalnego prawnego obowiązku wprowadzenia CMS, warto rozważyć, w jakich sytuacjach jego posiadanie przynosić będzie przedsiębiorstwu i jego organom wymierne korzyści. Ze względu na silny trend niemieckich przedsiębiorstw do inwestowania w CMS4, który promieniuje pośrednio także na polskie przedsiębiorstwa, rozważania obejmować będą prawo polskie i niemieckie w zakresie: regulacji branżowych, prawa karnego i administracyjno-karnego, prawa spółek handlowych, a także – uzupełniająco – regulacji eksterytorialnych.

Regulacje branżowe

W pierwszej kolejności wskazać należy na regulacje branżowe, które wprost lub pośrednio odnoszą się do implementacji CMS, a dotyczą prowa dzenia działalności przez instytucje: kredytowe, ubezpieczeniowe oraz biorące udział w obrocie instrumentami finansowymi. Kontekst regulacyjny będzie tutaj – ze względu na silny wpływ prawa europejskiego – podobny w Polsce i w Niemczech. Sformułowane w Niemczech wymagania dotyczące należytej organizacji przedsiębiorstwa, zapewniającej przestrzeganie wiążących je regulacji, znajdują się m.in. w: § 25a ust. 1 zd. 1 ustawy o systemie kredytowym (Gesetz über das Kreditwesen5), § 64a ust. 1 zd. 1 ustawy o nadzorze nad instytucjami ubezpieczeniowymi (Gesetz über die Beaufsichtigung der Versicherungsunternehmen6) oraz § 33 ust. 1 zd. 2 nr 1 ustawy o obrocie papierami wartościowymi (Gesetz über den Wertpapierhandel7). O ile dwie pierwsze wskazane regulacje statuują ogólny obowiązek organizacji przedsiębiorstwa gwarantującej przestrzeganie wiążących postanowień powszechnie obowiązującego prawa (względnie wymagań organu nadzorczego), o tyle ustawa o obrocie papierami wartościowymi expressis verbis wymaga implementacji długofalowej i skutecznej funkcji compliance. Widać zatem, że niemieckie regulacje branżowe albo wprost statuują obowiązek wprowadzania CMS w przedsiębiorstwach określonego rodzaju, albo nakładając obowiązek organizacji przedsiębiorstwa w sposób zapewniający przestrzeganie wiążących je regulacji, pozostawiają kierownictwu swobodę co do sposobu osiągnięcia tego stanu. Nie ulega jednak wątpliwości, że system zarządzania compliance ze względu na swoją kompleksowość i integrację z wewnętrznymi procesami przedsiębiorstwa spełniać będzie tę funkcję we właściwy sposób.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.