Nikt nie lubi być kontrolowany

Rozmowa z Tomaszem Wiśniewskim - partnerem kierującym Zespłem Wycen w firmie doradczej KPMG, członkiem Canadian Institue of Chartered Business Valuators oraz Association of Chartered Cartified Accountants, a także absolwentem Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Od ponad 16 lat zajmuje się doradztwem finansowym, przede wszystkim w dziedzinie wycen przedsiebiorstw. Artykuł stanowi wyraz osobistych opinii autora. 

Czy firmy funkcjonujące na polskim rynku coraz chętniej sięgają po doradztwo i usługi związane z profesjonalną wyceną inwestycji? Czy obserwuje Pan wzrost popytu na tego typu usługi w kontekście europejskiej dekoniunktury?

Dekoniunktura w Europie dała się wszystkim we znaki, także w Polsce. Tego typu wydarzenia zawsze stają się okazją do refleksji. Okazuje się, ze wiele inwestycji, szczególnie w latach 2007–2008 było realizowanych w euforii, bez dokładnej, wymaganej w takich przypadkach analizy i one teraz często okazały się błędne i bardzo kosztowne. Widzimy pewien wzrost popytu na profesjonalne usługi związane z wycenami, ale uważam, że wciąż za rzadko polskie przedsiębiorstwa zwracają się do profesjonalnych doradców z prośbą o pomoc. Przykładowo, z analiz KPMG dotyczących ostatnich ponad 40 wezwań na akcje spółek publicznych okazuje się, że w zaledwie około 10% przypadków zarządy spółek giełdowych decydowały się na zatrudnienie niezależnego doradcy do spraw wycen, aby zakomunikować swoim akcjonariuszom, czy cena w wezwaniu odpowiada wartości godziwej. Na dojrzałych rynkach kapitałowych rzadkością byłoby wydawanie przez zarządy takiego stanowiska bez zasięgnięcia niezależnej opinii. Jak widać, potencjał rynku istnieje, ale wiele jeszcze przed nami, także w zakresie corporate governance, zanim zarządy w pełni zrozumieją, że są managerami wynajętymi przez akcjonariuszy i to za ich dobro są przede wszystkim odpowiedzialni.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.