Jak poprawić ściągalność gotówki w firmie?

Płynność finansowa to priorytet w czasach dekoniunktury. Działy finansów mogą przy współpracy z działami operacyjnymi wdrożyć szereg usprawnień, które pomogą nie tylko zwiększyć ściągalność gotówki, ale także uchronić firmę przed utratą płynności.

CiRZ_250_64.jpg

Głównym wyzwaniem dla przedsiębiorstw w okresie spowolnienia gospodarczego, które dotknęło wiele branż jako konsekwencja pandemii, jest utrzymanie płynności finansowej. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że biznesy nie upadają w wyniku utraty rentowności, ale właśnie płynności. Największe zagrożenie dotyczy przede wszystkim firm mocno zlewarowanych i mających niewielkie bufory finansowe. Ryzyko utraty płynności wzmagają dodatkowo zatory płatnicze na rynku. Mogą się one bowiem odbić rykoszetem również na firmach bezpośrednio niedotkniętych kryzysem.

Przy stabilnym lub rosnącym rynku na działania biznesowe patrzymy przede wszystkim przez pryzmat rachunku zysków i strat – analizujemy wolumen sprzedaży, rentowność i koszty operacyjne. W momencie destabilizacji niezbędny jest natomiast zwiększony fokus na zarządzanie bilansem poprzez zabezpieczenie źródeł finansowania m.in. poprzez optymalizację kapitału obrotowego, do której w znacznym stopniu mogą się przyczynić także pracownicy działów operacyjnych. To bowiem te zespoły prowadzą negocjacje kontraktów, dotyczących sprzedaży lub zakupu produktów i usług na potrzeby organizacji – w tym terminów płatności. Z powyższych powodów w warunkach dekoniunktury kadra zarządzająca w każdej firmie powinna rozważyć wdrożenie rozwiązań taktycznych oraz strategicznych w zakresie efektywności wewnętrznej. W wielu wypadkach pomocna będzie przede wszystkim zmiana akcentów w zakresie współpracy na linii biznes-finanse.

Premia jako element gry do wspólnej bramki

Pracując na stanowisku dyrektora sprzedaży, a później dyrektora generalnego w dużych firmach wielokrotnie miałam okazję obserwować starcia pomiędzy działem finansów a działami operacyjnymi. Podobne obserwacje mam okazję czynić pracując jako doradca biznesowy. Reprezentanci sprzedaży często skarżą się na blokowanie lub utrudnienia w realizacji z trudem zdobytych dużych zamówień B2B przez dział finansów, nie zawsze przyjmując do wiadomości, że monitorowane przez firmę parametry finansowe klienta ulegały pogorszeniu. Z kolei reprezentanci działów finansowo-windykacyjnych nie mogą zrozumieć, dlaczego dział handlowy polemizuje ze zwiększonym ryzykiem niewypłacalności klienta.

Z moich obserwacji wynika, że istnieje kilka głównych powodów nieporozumień na linii biznes-finanse. Pierwszym z nich są systemy premiowe, które utrudniają obu działom grę do jednej bramki i to zarówno w zakresie realizacji celów strategicznych firmy, jak i optymalizacji kapitału obrotowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.