Jak 2020 rok wpłynął na rynek M&A?

Zmierzający ku końcowi 2020 rok niezaprzeczalnie zapisze się na kartach historii. Pandemia COVID-19, z którą świat mierzy się już od roku spowodowała ogromne roszady w globalnej gospodarce i przyspieszyła jednocześnie zmiany zachodzące w biznesie, prowadzące do wyraźnego ukształtowania się nowych trendów. Nie inaczej jest na rynku fuzji i przejęć.

DiF_73_13.jpg

W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami dynamicznie zmieniających się nastrojów rynkowych oraz sytuacji gospodarczej. Wiosną, pomimo relatywnie niewielkiej liczby przypadków zakażeń w Europie, na rynkach królowały niepewność i strach, co było widoczne w gwałtownych spadkach wartości wszystkich głównych indeksów giełdowych. Latem, kiedy w części państw liczba zachorowań na COVID-19 zmalała, rynki finansowe na nowo zalała fala optymizmu, a spółki z sektora technologicznego, zdecydowanego beneficjenta pandemii, doprowadziły giełdy papierów wartościowych na świecie na historyczne szczyty. Doświadczenia jesieni, pomimo drugiej fali pandemii, pokazują, że inwestorzy przywykli już do nowej, covidowej rzeczywistości.

Pośród wszystkich efektów pandemii, jedną z najbardziej charakterystycznych konsekwencji ekonomicznych jest gruntowne przetasowanie sił w gospodarce, polegające na tym, że przedsiębiorstwa tzw. starej ekonomii, działające w sektorze produkcyjnym, znacząco straciły na znaczeniu. Ogólny spadek aktywności w branżach, takich jak lotnicza, automotive czy energetyczna, był spowodowany ograniczeniami w podróżowaniu i wprowadzeniem czasowego zakazu przekraczania granic. Dodatkowo był to dla nich czas walki o płynność, kontrakty i utrzymanie zatrudnienia. Jednocześnie potrzeba natychmiastowej digitalizacji wielu aspektów życia spowodowała, że obecnie to spółki technologiczne są największym beneficjentem pandemii i można się spodziewać, że to ich aktywność będzie kołem zamachowym gospodarki w najbliższych latach.

Rynek M&A efektywnym markerem zmian gospodarczych

Nastroje panujące na rynkach finansowych nie pozostały bez wpływu również na rynek fuzji i przejęć. Oczekiwania ekspertów względem roku 2020 były jednoznaczne – ze względu na planowane megatransakcje, które pobudzały ambicje inwestorów, oraz szczyt koniunkturalny, w którym znajdowała się polska gospodarka, przewidywali oni wyjątkowo wysoką liczbę transakcji. Niestety, pokłosiem lockdownu, zamknięcia granic oraz niepewności co do przyszłej sytuacji ekonomicznej stron transakcji było czasowe zawieszenie trwających procesów i niewspółmierna do oczekiwań liczba closingów w pierwszej połowie roku. Dodatkowo, ze względu na wahania rynkowe wiele firm zmieniło wcześniej przygotowane strategie i zrezygnowało z realizacji przedsięwzięć obarczonych większym ryzykiem, a zmiany modelu biznesowego pozostawiono na stabilniejsze czasy. Przykładem takiej sytuacji było m.in. wycofanie się niemieckiego Commerzbanku z ogłoszonego w poprzednim roku procesu sprzedaży polskiego mBanku czy odstąpienie od zakupu niemieckich linii lotniczych Condor przez LOT.

Ze względu na stosunkowo długi okres trwania procesów M&A na rynku często możemy zaobserwować wyraźne opóźnienie w liczbie zamkniętych transakcji względem aktualnej sytuacji ekonomicznej. W pierwszym kwartale 2020 roku ich liczba była efektem działań podjętych na koniec 2019 roku, w drugim kwartale odnotowano delikatny spadek związany z ogólnym niepokojem na rynku w lutym i marcu, a trzeci kwartał był potwierdzeniem przewidywań analityków i prawdziwym markerem nastrojów panujących wśród inwestorów. Rok 2020 obfituje w wysoką liczbę transakcji, a większość z nich, czasowo wstrzymana w pierwszych miesiącach roku, skumulowała się pod koniec lata. Z analizy liczby transakcji w dobie pandemii wynika, że nie obniżyła ona apetytu inwestorów. Najwięksi gracze w każdym z sektorów, będący podmiotami o stabilnej pozycji, upatrują w pandemii szans na atrakcyjne inwestycje, a fundusze wychodzą z przedsiębiorstw osiągających historyczne zyski i szukają nowych targetów w branżach odznaczających się największym potencjałem rozwoju. Z drugiej strony na rynku jest też wiele spółek, które nie poradzą sobie z problemami spowodowanymi pandemią i będą poszukiwały wsparcia kapitałowego, co będzie stanowiło okazję dla funduszy specjalizujących się w inwestycjach w tzw. distressed assets. Wszystko wskazuje na to, że pandemia nie wyhamowała apetytu inwestorów, a jedynie zmieniła strukturę gospodarki, uwydatniając panujące trendy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.