Controlling oparty na programowaniu liniowym?

W jaki sposób osiągnąć przewagę konkurencyjną? Ale tak, żeby odsadzić konkurencję, mieć nadzwyczajne wyniki... takie, żeby wszyscy się zastanawiali – jak on to zrobił? Źródłem przewagi konkurencyjnej była, jest i będzie informacja. Osiągamy przewagę wtedy, gdy wiemy coś, czego inni nie wiedzą.

CIRZ_6_2021_38.jpg

Informacje mogą dotyczyć zmian w środowisku, to też nowe technologie, to nowatorskie sposoby pozyskiwania klientów, to również nowy sposób analizy własnej firmy.

Dowiadujemy się, że rząd za tydzień wprowadzi nowy podatek na mąkę, kupujemy więc dzisiaj tańszą mąkę, aby nie kupować jej drożej jutro.

Jako pierwsi opracowujemy nową, oszczędną technikę wytwarzania. Oczywiście osiągamy sporą przewagę konkurencyjną, zanim inni skopiują naszą technologię.

Te przykłady są dosyć oczywiste. Ale jak możemy osiągnąć przewagę konkurencyjną wdrażając nowatorskie metody kontroli procesów produkcyjnych czy logistycznych?

Odpowiedź jest oczywista – nowa metoda pokaże nam, co robimy źle i gdzie musimy się przyłożyć, aby zarabiać więcej, pokaże, gdzie można zaoszczędzić... tego przecież oczekujemy.

Czy jest coś do odkrycia w obszarze controllingu?

Metody controllingu są niezmienne od dekad. Do tej niezmienionej formy przywykli zarówno analitycy, jak i odbiorcy analiz i raportów, zarządy firm oraz inwestorzy.

Mamy przychody, koszty i wyniki ekonomiczne, mamy stany magazynowe oraz zobowiązania.

Zwykła rachunkowość fiskalna słabo nadawała się do zarządzania, dlatego pod koniec XIX wieku wynaleziono rachunkowość zarządczą. Przełom rachunkowości zarządczej sprowadzał się do tego, że wprowadziła ona ogromną ilość dodatkowych kont, które pozwalały analizować pojedyncze procesy, tak jakby były oddzielnymi firmami.

Nie ulega wątpliwości, że konwencjonalny controlling zatrzymał się na etapie analizy przeszłości. Ktoś bardzo mądry powiedział: „prowadzić firmę analizując jej wyniki z poprzednich okresów, to jak kierować samochodem patrząc się wyłącznie w lusterko wsteczne”. To porównanie trafnie oddaje jakość dzisiejszego controllingu. Nasuwa się tylko pytanie, jak mamy nie przestać patrzeć w lusterko wsteczne? W jaki sposób mamy przewidywać, co stanie się w przyszłości? Może przez tworzenie lepszych budżetów? Może stosować zaawansowane modele prognostyczne z obszaru deep learning. Dalszy ciąg dyskusji prowadzi donikąd. Controlling przyszłości nie przekształci się w biuro wróżb i przepowiedni czytanych z fusów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.