Umowy dotyczące sprzedaży firmy - struktura prawna transakcji, wybrane ryzyka transakcyjne

W przypadku podjęcia decyzji o zakupie przedsiębiorstwa następuje etap zmierzający do zamknięcia transakcji. Zamknięcie transakcji polega na zawarciu umowy lub umów, których skutkiem jest przeniesienie praw i kontroli nad spółką, przedsiębiorstwem lub też jego poszczególnymi składnikami. W modelowym ujęciu podpisanie umowy warunkowej poprzedza podpisanie umowy rozporządzającej, której skutkiem jest dopiero przeniesienie kontroli czy też współkontroli nad przedmiotem transakcji.

MC_79_80.jpg

Na tym etapie następuje zdyskontowanie wiedzy na temat przedmiotu transakcji pozyskanych w toku procesu due diligence. Wiedza ta w pierwszej kolejności znajduje wyraz w wyborze przez strony optymalnej struktury transakcji. Szczegółowe ustalenia następują w procesie negocjowania konkretnych zapisów umownych, które precyzują prawa i obowiązki stron, decydują o rozkładzie ryzyk związanych z samą transakcją, jej przedmiotem, a nawet z efektywnością działalności gospodarczej przedsiębiorstwa po transakcji. W oczywisty sposób każdy z uczestników transakcji zmierza do takiego ukształtowania praw i obowiązków stron, które w optymalny sposób zabezpieczą jego interesy. Sposób rozumienia tych interesów zależeć będzie w dużej mierze od informacji o przedmiocie transakcji i uwarunkowaniach dotyczących jego funkcjonowania.

Struktura transakcji będzie w najistotniejszy sposób wpływać na treść i charakter zawieranych umów. Decydujące znaczenie będzie miało finalne określenie przedmiotu transakcji. Jeżeli przedmiotem transakcji będzie przedsiębiorstwo jako całość albo zorganizowana część, względnie określone jego składniki, zupełnie inaczej będzie kształtować się krąg uczestników takiej transakcji i potencjalnych ryzyk transakcyjnych niż w przypadku transakcji na udziałach. Często z różnych powodów transakcje mają bardziej skomplikowany charakter, np. transakcje na udziałach poprzedza wniesienie przedsiębiorstwa aportem do spółki. Sama transakcja na udziałach, w wyniku której zbywca przedsiębiorstwa uzyska ekwiwalent jego wartości, nie musi polegać na sprzedaży udziałów przez jednego wspólnika na rzecz innej osoby, ale może przykładowo polegać na umorzeniu w zamian za wynagrodzenie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.