Polski Ład – czy wpłynie na obowiązek wdrożenia dodatkowych procedur podatkowych?

26 lipca 2021 r. został opublikowany projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład). Proponowane zmiany to jedne z największych zmian podatkowych na przestrzeni ostatnich lat. Projekt ustawy to ponad 200 stron zmian, do których dodatkowo dochodzi ponad 200 stron uzasadnienia.

cirz_10_07.jpg

Zdaniem ministerstwa proponowane w Polskim Ładzie rozwiązania polepszą jakość życia Polaków i sprawią, że system podatkowy będzie bardziej sprawiedliwy, a firmy będą mogły się szybciej rozwijać.

Wstępna analiza przepisów może jednak dawać zupełnie inne odczucia. Nowelizacja wprowadza co prawda szereg rozwiązań dla firm, które teoretycznie mają zachęcić zagranicznych inwestorów do prowadzenia biznesu w Polsce, a tym, którzy już go tu prowadzą umożliwić korzystanie z różnego rodzaju preferencji. Niemniej w kontrze do tych regulacji stoi równie szeroka gama przepisów nakładających na przedsiębiorców dodatkowe obowiązki, w szczególności w zakresie transakcji z podmiotami zagranicznymi oraz zwiększająca wysokość zobowiązań podatkowych przedsiębiorców. Efektem tak skonstruowanych przepisów jest petycja ponad 42 tys. osób skierowana do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców przeciw negatywnym zmianom podatkowym w Polskim Ładzie.

Jakie główne zmiany czekają przedsiębiorców?

W zakresie podatku CIT, zmiany możemy podzielić na te, które są pozytywne dla przedsiębiorców i na te, których celem jest uszczelnienie systemu podatkowego, a tym samym nakładają na firmy więcej obowiązków i sankcjonują pewne zachowania.

Polski Ład przewiduje wprowadzenie nowych ulg podatkowych, w tym m.in. ulgi na prototyp, której celem jest zmniejszenie zobowiązań podatkowych przedsiębiorców ponoszących koszty związane z produkcją próbną. Dodatkowo znowelizowano przepisy w zakresie już obowiązujących ulg B+R oraz IP Box, umożliwiając tym samym korzystanie przez firmy z obu tych ulg jednocześnie oraz wprowadzono nowe ulgi, tzw. ulgę na innowacyjnych pracowników oraz ulgę na robotyzację. Rozwój biznesu ma również ułatwiać tzw. ulga konsolidacyjna, której celem jest zachęcenie podatników CIT do nabywania udziałów lub akcji innych spółek.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.