Sukces VII Międzynarodowego Kongresu Controllerów

Optymistyczne wnioski płyną z VII Międzynarodowego Kongresu Controllerów „Lepsza efektywność – nowe zadanie dla controllera”. Prelegenci Kongresu odpowiedzieli na kluczowe obecnie pytania praktyków: „Jak controllerzy budują sukces firm?” oraz „Jak wykorzystują szanse rynkowe?”. Wydarzenie to odbyło się w Poznaniu w dniach 18–19 kwietnia 2013 r. i zgromadziło ponad 160 uczestników (z Polski, Niemiec, Rosji, Ukrainy oraz Singapuru).

O tym, jak wdrażać strategię z wykorzystaniem modelu Balanced Scorecard, opowiadał prof. Cezary Kochalski, Prorektor ds. Strategii i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. UEP jako pierwsza polska uczelnia został przyjęty w szeregi ICV. Karina Kotula, Dyrektor Departamentu Controllingu w ENERGA–OBRÓT SA, opowiadała o wdrożeniu zasobowo-procesowego rachunku kosztów, wskazując doświadczenie zespołu, wsparcie zarządu oraz identyfikację kosztów jako kluczowe czynniki sukcesu. Wystąpienie Lidera Koła Praktyków Controllingu Szczecin pokazało znaczenie kreowania wartości w firmie. Aleksander Socha, Business Controller Ramirent S.A., jako wieloletni członek ICV nawiązał do 10 zasad controllingu ICV, które rzeczywiście w jego firmie żyją. Malarka i graficzka Agata Nowak prezentowała proces kreacji i wprowadziła uczestników w świat istniejący obok nas, a często niedostrzegany.

Paweł Kowina, Controller Finansowy z Huf Polska Sp. z o.o., opisał proces wielowątkowych analiz sprzedażowych i zamówień klienta oraz wynikające z tego cykle produkcyjne (scrap i rework). Od Agnieszki Piech, Controllera Finansowego ZPR S.A., uczestnicy dowiedzieli się, że w branży hazardowej planowanie, mimo czynników zewnętrznych wpływających na wynik, jest bardziej przewidywalne niż gra w ruletkę. O zasobowo-procesowym rachunku kosztów mówił Tomasz Zieliński, doktorant UEP, przedstawiając, dokąd zmierza świat, na podstawie badań zakresów rachunków kosztów działań.

Cud uleczania szpitala pokazał Miłosz Piontek, Dyrektor ds. Finansowych Szpitala Uniwersyteckiego nr 2 im. dr. J. Biziela w Bydgoszczy. Receptą na wzrost efektywności placówki medycznej jest optymalizacja procesów leczenia, zarządzanie kosztami procedur oraz kontrola kontraktów z NFZ. Controllerzy odpowiedzialni są nie tylko za dostarczanie i interpretację danych, ale też za komunikowanie nadużyć finansowych, o czym mówił Dyrektor Zespołu Usług Forensic PwC Marcin Klimczak. O usługach z zakresu outsourcingu kadrowo-płacowego opowiadała Katarzyna Plucińska, Dyrektor Zarządzający Randstad Payroll Solutions. Analizując korzyści wynikające z outsourcingu, wskazywała bezpieczeństwo prawne, systemowe, zasobowe i kosztowe. Dr Stefan Olech, Kierownik Akademii Controllingu Ośrodka Doradztwa i Treningu Kierowniczego w Gdańsku, podkreślał, jak ważne jest, w związku z licznymi zmianami świata oraz rosnącą kompleksowością działań, funkcjonowanie w zespole.

Nowe trendy controllingu w Niemczech i Rosji

Prof. Peter Horvath, Managing Director IPRI, Co-Head of „Ideenwerkstatt” ICV, mówił o zrównoważonym rozwoju firm, m.in. Bosch, Hansgrohe, DHL, Siemens, oraz o tworzeniu wartości opartej na stymulowaniu wzrostu sprzedaży, optymalizacji oraz zarządzaniu ryzykiem. Członek Zarządu ICV dr Walter Schmidt, właściciel „ask”, przedstawił możliwości rozwoju płynące z doświadczenia grup eksperckich ICV skupiających się m.in. na: Business Intelligence, controllingu komunikacji, nowoczesnego budżetowania, project controllingu czy ekocontrollingu. Valentin Usenkov, Prezydent „Club of Controlling” w Kaliningradzie, przekonywał, jak ważne jest nawiązanie relacji z otoczeniem – firma traci na wartości, gdy właściciel koncentruje się na firmie jako organizacji, a nie na komunikacji z klientem.

Można zwiększać efektywność firmy, nie zmniejszając potencjałów. Mówili o tym również paneliści dyskusji prowadzonej przez Małgorzatę Podskarbi, Kierownika Controllingu Zakładowego w Volkswagen Poznań Sp. z o.o., a także Pawła Rafalskiego, Wiceprezesa Zarządu w Solet Sp. z o.o. oraz partnerzy (Mineral Midrange Sp. z .o.o., Controlling Systems Sp. z o.o., Codec Systems Sp. z o.o. i DomData AG Sp. z o.o.), prezentując narzędzia controllingowe w panelu 4 × 4.

 

O tym, jak wykorzystywać szanse rynkowe, można dowiedzieć się również na spotkaniach Kół Praktyków Controllingu ICV. Natomiast kolejny Kongres odbędzie się w dniach 27–28 marca 2014 r.

Więcej informacji na stronie www.icv.pl.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.