Analityczna metoda planowania kapitału obrotowego

Jak nie dopuścić do zakłócenia płynności finansowej w przyszłym okresie? Jak skorygować stan aktywów i zobowiązań bieżących i zachować równowagę płynności, nie tracąc jednocześnie rentowności? Jak bezbłędnie zaplanować zapotrzebowanie na kapitał obrotowy?

CiRZ_04-2022_26.jpg

Gdy aktywa bieżące pojawią się w nadmiarze, wiążą środki pieniężne i spowalniają przepływy gotówkowe w firmie. Można wówczas trafić na barierę uniemożliwiającą uregulowanie wszystkich wymagalnych w danej chwili zobowiązań, a płynność firmy ulegnie zagrożeniu.

Bardzo silny wpływ na bieżącą sytuację firmy mają zasoby o charakterze krótkookresowym. Na co dzień nadajemy kierunek polityce sterowania płynnością, która wyraża się w:

  • egzekwowaniu należności od odbiorców,
  • regulowaniu zobowiązań wymagalnych w krótkim czasie,
  • sterowaniu procesami dostaw i magazynowania zapasów do produkcji,
  • koordynowaniu przebiegu procesu wytwórczego zapasów produkcji w toku,
  • sterowaniu procesami zbytu produkcji – zapasami wyrobów gotowych,
  • utrzymywaniu określonego zasobu środków pieniężnych.

Jeśli firma nie dysponuje odpowiednio dużym zasobem gotówki, można wówczas trafić na barierę niemożności uregulowania wszystkich wymagalnych w danej chwili zobowiązań. Niekoniecznie ostatnią deską ratunku musi być wtedy wysoko oprocentowany kredyt. Warto sporządzić szczegółowy rachunek zapotrzebowania na kapitał obrotowy netto, a może się okazać, że firma znacznie zaoszczędzi.

Spodziewany poziom kapitału obrotowego

Syntetycznym wskaźnikiem, którym mierzy się, czy w planowanym okresie grozi zakłócenie płynności finansowej, jest spodziewany poziom kapitału obrotowego. Wskaźnik ten, obliczony na podstawie danych planistycznych, to planowane zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (w skrócie ZKO).

Problem tzw. wczesnego ostrzegania o przyszłej sytuacji w zakresie płynności finansowej sprowadza się zatem do zaplanowania przyszłych aktywów i zobowiązań bieżących oraz porównania ich różnicy (ZKO) z poziomem kapitału obrotowego (KO), którym firma będzie dysponować.

Na znacznie większą precyzję pozwala metoda analityczna. Umożliwia ona planowanie każdego składnika ZKO oddzielnie. Jej słabością jest jedynie większa pracochłonność w porównaniu z metodą uproszczoną oraz konieczność włączenia w proces planowania innych działów funkcjonalnych firmy.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.