Bezpieczni w łańcuchu dostaw. O wymaganiach prawnych i sposobach zabezpieczenia interesów sprzedającego

Utrzymujący się na wschodzie Europy konflikt zbrojny między Ukrainą a Rosją uderza w wiele międzynarodowych łańcuchów logistycznych, a także globalną sytuację gospodarczą. Firmy inwestujące do tej pory ogromne środki w krajach wschodnioeuropejskich mogą czuć się niepewnie w obecnej sytuacji geopolitycznej. W związku z tym szukają one skutecznych sposobów na mitygację strat i ograniczenie ryzyka. W jaki sposób przedsiębiorca może skutecznie zabezpieczyć swój interes prawny?

MC_81_17.jpg

Dlaczego dobra umowa pisemna to podstawa udanej współpracy?

Większość umów cywilnoprawnych, zarówno tych nazwanych, o których mowa w Kodeksie cywilnym, ale także wiele kontraktów nienazwanych, nie wymaga zachowania formy pisemnej (a tym bardziej formy aktu notarialnego). Teoretycznie więc strony mogą ustalić między sobą nawet ustnie m.in.:

  • wzajemne prawa i obowiązki,
  • terminy spełnienia świadczeń,
  • kwoty wynagrodzenia,
  • zakres odpowiedzialności,
  • miejsce spełnienia świadczenia.

W praktyce taki sposób regulowania zobowiązań sprawdza się do momentu wystąpienia sporu sądowego. Kiedy jedna ze stron nie chce zapłacić pieniędzy, zwleka ze spełnieniem świadczenia lub uchyla się od naprawienia wyrządzonej szkody, pojawia się jednak konieczność udowodnienia żądań.

Niestety postępowanie sądowe pociąga za sobą ryzyko, że stronie umowy nie uda się wykazać swoich racji. Zaprezentowane dowody w postaci zeznań świadków, dokumentów, nagrań audio, czy wreszcie wyjaśnień i zeznań stron postępowania mogą okazać się niewystarczające. Wtedy pozostaje jedynie postępowanie odwoławcze i ewentualna skarga kasacyjna.

To nie tylko wysokie koszty, ale także czas poświęcony na formalne procedury i spór, którego od początku dało się uniknąć, a wreszcie ryzyko przegranej.

Zwłaszcza teraz, kiedy realizacja wielu współprac jest zagrożona, dobrze skonstruowana umowa może uchronić firmę przed poważnymi problemami finansowymi. Aby zadbać o swoje interesy, warto rozważyć skorzystanie z usług kancelarii prawnej, która sporządzi lub zaopiniuje kontrakt.

Jak sprzedawca może zabezpieczyć swoje interesy?

Polskie prawo przewiduje wiele sposobów zabezpieczenia interesów przedsiębiorcy. Bez względu na to, czy sprzedajesz usługi IT, audyty SEO/SEM, czy usługi budowlane, zawsze istnieje ryzyko, że kontrahent nie będzie chciał zapłacić na czas (lub, co gorsza, w ogóle). Przeczytaj, jakie klauzule warto przewidzieć w umowie i jak one działają.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.