Controlling kosztów – od planowania do zarządzania

Grzegorz Zontek Finanse i Controlling 63/2019 nr 63/2019 z dnia 2019-05-01
MC_63_9.jpg

Przedsiębiorstwa stawiają przed sobą ambitne cele, które muszą zrealizować w określonym czasie – tego czasu jest coraz mniej, a to ze względu na konkurencję, zasoby personalne, które są ograniczone, oraz na skrócenie cyklu życia produktów/usług. Organizacje powinny zatem śledzić postęp swojej działalności, opracowywać wyniki sprzedaży, analizować podjęte decyzje, przygotowywać okresowe raporty i eliminować nieprawidłowe rozwiązania.

Nie można także zapominać, aby zmiany wprowadzać możliwie szybko – obecnie ważniejsze jest wdrażanie poszczególnych etapów niż czekanie na wdrożenie całego projektu, ale za kilka miesięcy. Rzeczywistość biznesowa dowodzi, że zmiany wewnątrz i na zewnątrz organizacji mają charakter ciągły, więc muszą być odpowiednio skoordynowane. Wsparciem w tych procesach może być controlling, który jest rozwiązaniem obejmującym procesy od tworzenia koncepcji, rekomendacji celów, poprzez planowanie, cykliczne monitorowanie, wskazywanie mocnych i słabych stron, rekomendacji działań, aż do zarządzania.

O istocie controllingu

Controlling to system zarządzania przedsiębiorstwem, narzędzie wspierające tradycyjne funkcje zarządzania. Zasięgiem controlling obejmuje całą firmę – wspomaga procesy strategiczne i operacyjne na każdym szczeblu zarządzania poprzez koordynację planowania (ustalania celów przedsiębiorstwa), kontroli (porównania stanu faktycznego z zamierzeniami; analizę odchyleń), kierowania (przeprowadzenia działań korygujących), organizowania (zapewnienia swobodnej komunikacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi) oraz motywowania (stosowania systemu wynagradzania powiązanego z efektywnością). W zależności od perspektywy przybiera postać: zysku w krótkim czasie lub też budowania wartości i silnej marki w długim okresie.

Controlling w przedsiębiorstwie zaczyna pełnić coraz ważniejsze funkcje – stanowi spoiwo „rytmu i harmonii” w spółce. Jego istotą jest wspieranie kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla poprzez:

  • Pełną decentralizację zarządzania – nadanie uprawnień decyzyjnych kierownikom średniego i niższego szczebla oraz informowanie o wpływie ich decyzji na wynik firmy;
  • Zbudowanie systemu cyklicznego monitorowania wyników finansowych, ale także harmonogramów i parametrów jakościowych – wśród pracowników musi zostać wykreowany element odpowiedzialności za wyniki;
    • Wypracowanie i wdrożenie mechanizmów motywacyjnych wyzwalających przedsiębiorczość i odpowiedzialność zatrudnionych pracowników – należy wprowadzić powiązanie wynagrodzenia z osiągniętymi przez firmę wynikami.

Obecnie controlling nabiera dodatkowego znaczenia – pobudza kadrę kierowniczą i pozostałych pracowników do twórczego niepokoju po to, aby sprowokować organizację i tym samym pomóc jej w podejmowaniu lepszych, wielopłaszczyznowych decyzji. Controlling staje się katalizatorem zmian, wyzwalając w organizacji działania do transformacji biznesowej.

Cele, zadania i obszary controllingu

Kluczowe cele controllingu:

  • Tworzenie spójnego systemu przedsiębiorstwa – od strategii do działań operacyjnych;
  • Koordynacja i centralizacja informacji dotyczących planowania, kontroli i sterowania;
  • Zapewnienie elastyczności firmy;
  • Potrzeba koordynacji działań;
  • Motywowanie do twórczego myślenia.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywny abonament przejdź do LOGOWANIA. Aby dobrać najkorzystniejszy plan abonamentowy przejdź do ZAMÓWIENIA ABONAMENTU.

Zaloguj Zamów abonament

    Źródło: Finanse i Controlling 63/2019

Drukuj

Zobacz również

Filtruj artykuły wg.