Controlling w małych firmach. Narzędzia

W dzisiejszych realiach gospodarczych sprawne zarządzanie firmą obejmuje nie tylko zagadnienia związane z organizacją pracy czy produkcji. Równie istotne jest świadome panowanie nad kwestiami finansowymi.

Kwestie sprzedaży, związanego z nią marketingu itd. to podstawa funkcjonowania firmy. Wszyscy, zwłaszcza przedsiębiorcy, „intuicyjnie to wiedzą”. Dlatego skupiają się na działaniach mających bezpośredni wpływ na sprzedaż. Nikt też nie neguje konieczności pilnowania kosztów, ale – jak dowodzi praktyka – tu intuicja i wyczucie są znacznie gorsze. Najczęściej poprzestaje się na konstatacji o tzw. wychodzeniu na swoje. Controlling polega na „inteligentnym” indeksowaniu (oznaczaniu) kosztów w różnych aspektach działalności firm. W zderzeniu z rzeczywistością pojawia się fundamentalny problem. Brakuje informacji albo raczej sposobu „przyczepienia” wspomnianych indeksów, a następnie sposobu grupowania i wyłuskania informacji, na podstawie których można byłoby przeprowadzić analizy syntetyczne.

Specyfika małych firm

Małe firmy, począwszy od jednoosobowych do zatrudniających kilkudziesięciu pracowników, mają swoją specyfikę.

Wszelkie decyzje zarządcze w rękach jednej osoby

Właściciel (szef) podejmuje wszelkie działania i decyzje jednoosobowo. Bardzo często padają stwierdzenia, że ma firmę „w głowie”. W rzeczywistości oznacza to, że zajmuje się wszystkim – od zaopatrzenia, ew. produkcji/usług, przez kontakty z klientami, po rozrachunki, umowy, terminy itd. W zależności od skali przedsiębiorstwa liczba spraw, których trzeba dopilnować, jest różna. Prędzej czy później pojawia się próg, przy którym nawet najbardziej sprawny przedsiębiorca ma trudności z ustaleniem, czy zakup został dokonany na potrzeby prac realizowanych na zlecenie klienta X czy Y.

Dokumentacja

Oprócz spraw związanych z bieżącą działalnością przedsiębiorcy mają dodatkowe obowiązki administracyjne. Wynikają one zarówno z „naturalnych” potrzeb związanych z zarządzaniem, gromadzeniem dokumentów itd., jak i z tych „wymuszonych” przez przepisy — ustawy o działalności gospodarczej, kadrach, ubezpieczeniach czy podatkach.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.