Koszty niewystarczających zapasów, czyli ile kosztuje nas nieterminowość

Wiele przedsiębiorstw staje przed wyzwaniem skalkulowania kosztów związanych z brakiem zapasów, by przyrównać je do kosztów utrzymania zapasów i podjąć świadomą decyzję o tym, czy i ile gotówki zamrozić oraz jakie kwoty zaryzykować na wypadek wstrzymania zapotrzebowania na daną pozycję asortymentową. W niniejszym artykule, na potrzeby kalkulacji niewystarczających zapasów, zaproponuję podejście oparte na Throughput Accounting, które jest mi najbliższe spośród wszystkich innych metod.

MC_71_72.jpg

Zanim przejdę do omówienia zasad kalkulacji kosztów niewystarczających zapasów, na chwilę zatrzymajmy się przy samym Throughput Accounting (TA).

Rachunkowość przerobowa (TA) to metoda rachunkowości opracowana przez Elyiahu Goldratta i jego zespół w ramach tzw. Theory of Constraints (pol. Teoria Ograniczeń). Metoda ta NIE alokuje kosztów, ale zamiast tego kładzie nacisk na zwiększenie przepustowości procesów generujących tzw. przerób. Rachunkowość przerobowa bardzo dobrze odzwierciedla realia operacyjne, w których działają firmy i jest uznana przez The Association of Chartered Certified Accountants (ACCA). Jest prosta, ale bardzo skuteczna, szczególnie w obszarze podejmowania decyzji zarządczych.

Przerób można częściowo porównać do pierwszej marży pokrycia znanej z innych metod rachunkowości. Przerób jest różnicą pomiędzy wartością sprzedaży a sumą kosztów CAŁKOWICIE zmiennych, czyli takich, które zmieniają się z każdą, nawet małą, zmianą wielkości sprzedaży (produkcji) danego produktu, lub współczynnikiem korelacji pomiędzy kosztem a czynnikiem zmieniającym (sprzedaż, produkcja), który równy jest „1”

Fundamentem tej metody są: wąskie gardło procesu generowania przerobu oraz trzy miary:

  • Przerób (z ang. Throughput) – zdolność przedsiębiorstwa do generowania pieniędzy;
  • Inwestycje (z ang. Inventories) – wartość kapitału „uwięziona” w przedsiębiorstwie (m.in. zapasy i środki trwałe), która może zostać spieniężona, jeśli znajdzie się na nią nabywca;
  • Nakłady operacyjne (z ang. Operating Expenses) – wszystkie koszty niezbędne do tego, by utrzymać firmę w ruchu, a dokładniej wszystkie koszty niebędące kosztami całkowicie zmiennymi

i dwa wskaźniki:

  • Net profit (NP) – zyskowność przedsiębiorstwa,
  • ROI – odpowiednik płynności finansowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.