Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

businessmen-analyzing-bar-charts-their-workplace.jpg

Do twierdzenia, że dobrze wdrożony controlling wspiera zarządzanie, zarówno z perspektywy operacyjnej, jak i strategicznej, chyba nie trzeba przekonywać. Ideą controllingu jest wspieranie procesu decyzyjnego, podnoszenie jego trafności w ujęciu holistycznym. Poszczególne narzędzia controllingu, włączone w codziennie funkcjonujące procesy w przedsiębiorstwie, mogą stworzyć sieć naczyń połączonych, które stworzą organizację z odpowiednią dynamiką dostosowania się do potrzeb rynku, a także zwiększą odporność na potencjalnie istniejące zagrożenia. Współczesny menedżer powinien zaznajomić się z możliwościami i korzyściami istoty controllingu.

Bez controllingu jak bez kompasu – sprzedaż potrzebuje kierunku

Obszar sprzedaży stanowi jeden z filarów każdego podmiotu – przecież firma funkcjonuje, by odnosić zyski, które generowane są przez odpowiedni poziom sprzedaży i akceptowalny poziom kosztów. Znajomość procesów i zależności (także z innymi obszarami egzystującymi w jednostce) obowiązujących w sprzedaży, jest niezwykle istotna. Hasła te mogą wydawać się skomplikowane, w szczególności kiedy sprzedaż jest wieloasortymentowa, generowana przez kilka oddziałów i kanałów dystrybucyjnych – i tutaj właśnie pojawia się obszar działań controllingu, by móc kompleksowo odpowiedzieć na przykładowe pytania:

  • Jaki poziom sprzedaży powinniśmy osiągnąć w przyszłym roku?
  • Jak idzie nam wykonanie budżetu?
  • Jak dochodowa jest sprzedaż oferowanych produktów lub usług?
  • Na czym powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności, by poprawić wynik sprzedaży przedsiębiorstwa?

Odpowiedzi na te pytania przekładają się bezpośrednio na działalność operacyjną i taktyczną jednostki, ale mogą także mieć wpływ na budowanie wieloletniej strategii działalności. Zadając je sobie cyklicznie, menedżer stawia firmę w pozycji aktywnej, przejmując inicjatywę zawczasu, a tym samym wysoce prawdopodobne jest uniknięcie błędnych, nieświadomie podejmowanych decyzji.

Wszystko zaczyna się od planu

Pierwszy plan sprzedaży rodzi się jeszcze przed oficjalnym otwarciem, lub krokiem rozwojowym – zwyczajowo to właśnie wizja sprzedaży jest bodźcem do założenia firmy, lub ekspansji działalności. Biznesplan także budowany jest w oparciu o plan sprzedaży. Jeżeli jest potrzeba zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego – to właśnie przekonujący dla banku plan sprzedaży będzie podstawą jego udzielenia. Dla już rozwiniętej, funkcjonującej firmy jest on tak samo ważny – determinuje możliwości i wizję rozwoju, lub potrzebę wprowadzenia ograniczeń.

Regularne planowanie sprzedaży i późniejszy monitoring to jeden z najczęściej znanych i praktykowanych procesów, które funkcjonują w firmach. Oczywiste jest, że inaczej przebiega planowanie pierwszy raz, w nowopowstałej działalności, a inaczej już w funkcjonującym przedsiębiorstwie. Niemniej dla obu sytuacji podczas takiego planowania należy wziąć pod uwagę czynniki wskazane w Tabeli 1.

Przedstawiono w niej szereg spraw, o których należy pomyśleć, przystępując do planowania sprzedaży. Oczywiście kolejne planowanie nie jest tak czasochłonne jak opracowanie planu pierwszy raz – po pewnym czasie można pokusić się o ograniczenie czynności do okresowego monitorowania zmiennych, zaś obszar finansowy, do np. planowania kroczącego; czyli ciągłego planowania na 12 miesięcy do przodu, a nie sztywnych okresach „od-do”, planując od zera. Przy zastosowaniu metody kroczącej stale koryguje się oczekiwania w stosunku do plany, na przykład na podstawie zastosowania odpowiednich metod statystycznych, analizując dane historyczne i bieżące. Ponadto, zabierając się za kolejny plan sprzedaży można zbadać:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 102 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 102 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 102 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.