Controlling projektów inwestycyjnych z perspektywy wartości przedsiębiorstwa

W praktyce inwestycja to przeznaczenie teraźniejszych korzyści na oczekiwane w przyszłości większe korzyści. W sensie operacyjnym inwestycja stanowi proces pomnażania zainwestowanego kapitału w warunkach rosnącego w czasie ryzyka zwrotu. Kapitał inwestycyjny ma swoją cenę (koszt kapitału), względem którego inwestor określa oczekiwaną stopę zwrotu z inwestowanego kapitału (nakładu inwestycyjnego). Zysk z inwestycji występuje, gdy zwrot z kapitału przekracza koszt kapitału.

bank-account-xs.jpg

Z inwestycjami wiążą się decyzje inwestycyjne, u podstaw których leżą wnioski z analizy inwestycyjnej. Współcześnie zakres tej analizy obejmują narzędzia controllingu projektów inwestycyjnych, które mają na celu zintegrowanie decyzji inwestycyjnych z procesem zarządzania wartością przedsiębiorstwa.

Klasyczne narzędzia controllingu projektów inwestycyjnych coraz częściej jednak napotykają na trudności poprawnego uwzględnienia wszystkich istotnych aspektów zmieniającego się dynamicznie otoczenia. Do głównych ograniczeń powyższych narzędzi można zaliczyć:

  • determinizm i nieelastyczność założeń algorytmów obliczeniowych klasycznych metod analizy efektywności inwestycji,
  • stałe prawdopodobieństwo powtarzalności i normalnego rozkładu zmienności wolnych przepływów pieniężnych, dyskonta i innych czynników kształtujących wyniki analizy,
  • konflikty metod, prowadzące do błędnej interpretacji (decyzji) inwestycyjnych,
  • koncentrację kalkulacji na określonej fazie projektu bez zachowania kompleksowej perspektywy w cyklu życia inwestycji,
  • ignorowanie w obliczeniach praktycznie występującej zależności (autokorelacji) pomiędzy zmiennymi objaśniającymi zmienną wycenianą (analizowaną).

Celem opracowania jest prezentacja ograniczeń wybranych narzędzi controllingu projektów inwestycyjnych z perspektywy kształtowania wartości przedsiębiorstwa (inwestora).

Inwestycja jako czynnik wzrostu wartości przedsiębiorstwa

Controlling projektów inwestycyjnych obejmuje:

  • analizę efektywności inwestycji, na którą składa się ocena zdolności projektu do kreowania wartości dla inwestora,
  • analizę ryzyka projektu, na którą składa się ocena wrażliwości na zmiany (odchylenia) od scenariusza bazowego (prawdopodobieństwo),
  • analizę wpływu opcji elastycznego reagowania (opcji realnych) na wartość projektu,
  • analizę wykonalności finansowej przedsięwzięcia, dokonywaną z perspektywy przepływów całościowych podmiotu realizującego przedsięwzięcie.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.