Główne przyczyny odchyleń w budżecie

We współczesnym otoczeniu gospodarczym – globalnym i bardzo konkurencyjnym – firmy codziennie bombardowane są nieskończoną liczbą informacji, które mogą pośrednio lub bezpośrednio wpływać na ich działalność. W takich warunkach wypracowanie klarownej optyki sytuacji i możliwych scenariuszy dotyczących przyszłości jest przedsięwzięciem bardzo złożonym metodologicznie oraz czasochłonnym. Tak też wygląda kwestia budżetowania.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej wybranym, często powtarzanym przez organizacje uproszczeniom procesu budżetowania, które stanowią przyczyny odchyleń w budżetach. Postaramy się też wskazać możliwe rozwiązania, które te wariancje w budżetach minimalizują.

Dla porządku, odchylenie definiujemy jako rozbieżność między zakładanym planem a faktyczną realizacją. W tym artykule nie będziemy się skupiać na sposobie obliczania i prezentowania tych rozbieżności. Interesuje nas jedynie fakt zaistnienia odchylenia sensu stricto.

Budżet i sposoby jego konstruowania

Patrząc na budżet z perspektywy funkcjonalnej, planujemy aktywność zarówno sprzedażową, jak i zakupową. W zależności od tego, jaką wiedzą firmy dysponują w momencie budżetowania, mają one do wyboru wiele metodologii. Mogą na przykład opierać swoje planowanie na budżetach z lat poprzednich i w analogiczny sposób przygotować obecny budżet. Mogą bazować na ustalonych parametrach, oszacowanych na podstawie budżetów historycznych, i zastosować te parametry w obecnym budżecie. Mogą również przygotować budżet „od zera” (bottom-up/zero-based budgeting), nie opierając się na historycznych budżetach, ale z uwzględnieniem obecnej sytuacji.

Wszystkie te metodologie są powszechnie stosowane w firmach. Często wykorzystuje się również ich hybrydy, np. bottom-up z uwzględnieniem wybranych parametrów historycznych. Wspomniane metody koncentrują się na informacji płynącej z wewnątrz organizacji, zarówno w kontekście historycznych danych sprzedażowych, jak i budżetów zakupowych. W rzeczywistości kluczowy dla budżetów jest również „wsad” z zewnątrz, z otoczenia gospodarczego naszej firmy.

Otoczenie biznesowe a budżet

Z perspektywy budżetu sprzedażowego parametrami płynącymi z otoczenia są przede wszystkim pojemność rynku docelowego, jego dynamika i potencjał rozwojowy. Kolejny kluczowy obszar to krajobraz konkurencyjny, rozumiany jako wynik analizy podmiotów konkurencyjnych, produktów konkurencyjnych oraz produktów substytucyjnych, w tym m.in. benchmarking, stopień saturacji rynku, identyfikacja barier wejścia i obserwowanie ich dynamiki. Ponadto dla firm produkcyjnych istotna jest sytuacja dystrybutorów (w tym finansowa), tendencje konsolidacyjne oraz nowi gracze na rynku. Kolejna perspektywa to obszar konsumencki i analiza zmian behawioralnych w zakresie decyzji zakupowych, preferencji, budżetu rozporządzalnego. Istotne w tym obszarze są obserwowane megatrendy, takie jak moda na showrooming, które w dynamiczny sposób zmieniają oczekiwania i przyzwyczajenia konsumentów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.