Storytelling w biznesie

Historia ludzkości jest nieodłącznie związana z opowiadaniem. To – w formie storytellingu – staje się również skuteczną praktyką w biznesie. Dopiero niedawno okazało się jednak, skąd bierze się tak wielka siła opowieści. Z najnowszych badań wynika, że umiejętnie skonstruowana fabuła może diametralnie zmienić funkcjonowanie układu nerwowego człowieka – wręcz przemodelować jego osobowość. „Dobra historia jest jak nowe oprogramowanie dla mózgu, usprawniające jego funkcjonowanie, a zarazem będące skutecznym »antywirusem«, chroniącym przed negatywnymi wpływami” – mówi Maciej Bennewicz, specjalista od coachingu, autor książki „Coaching, czyli restauracja osobowości”.

INFO_30_40.jpg

Opowieści łączą i zapadają w pamięć

Każdy z nas ma w sobie odrobinę gawędziarza, lubi się chwalić lub opowiadać o sobie. Nawet introwertycy zapytani w temacie, który jest ich konikiem, potrafią rozwodzić się godzinami. Opowieści są elementem społecznych relacji, które łączą nas, sprawiają, że potrafimy w coś uwierzyć i zmienić nasze myślenie. Celem opowieści jest zwrócenie uwagi słuchacza i skłonienie go do działania, którego by nie podjął, gdyby przedstawiono mu wyłącznie fakty. Dodatkową korzyścią jest to, że jeśli opowieść naprawdę porwie odbiorcę, będzie on skłonny wysłuchać również naszych przypuszczeń i opinii, a tym samym również naszych wniosków.

Z drugiej strony historia musi zapadać w pamięć, by była wykorzystana przez naszych odbiorców. Nikt z nas nie pamięta dokładnie liczb, którym towarzyszą wyjaśnienia, np. do raportów. Ale za to każdy z nas zapamięta anegdotę lub opowieść kolegi, któremu przydarzyła się ciekawa historia. Ba, potrafimy później te opowieści sprzedawać jako swoje. Opowieści sprawdzają się najlepiej wtedy, gdy nie tylko angażują słuchacza, lecz również zmuszają go do samodzielnego myślenia i formułowania własnych spostrzeżeń. W dobrym storytellingu chodzi o to, żeby spostrzeżenia słuchacza były dokładnie takie, jakie pragnąłby podsunąć odbiorcy autor przekazu. Jeśli jednak słuchacz poczyni je sam, będą one dla niego zdecydowanie istotniejsze i mocniej zapadną mu w pamięć, niż gdyby ktoś podał je gotowe „na talerzu”.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.