Jak przygotować się do RODO

Według badania przeprowadzonego przez IDC (dane z grudnia 2017 roku) niemal 80% osób decyzyjnych z działów IT w firmach nie jest w pełni świadomych konsekwencji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych lub w ogóle nie słyszało o RODO (ang. GDPR). Spośród pozostałych 20% tylko 1/5 spełnia nowe wymogi, 59% wciąż pracuje nad wdrożeniem odpowiednich zmian, a 21% przyznaje, że nie jest przygotowanych.

INFO_12_2.jpg

Nowe pojęcie danych osobowych

RODO niejako rozszerza pojęcie danych osobowych (PII – Personal Identifiable Information) – do tej pory dotyczyło ono głównie imion i nazwisk, adresów, dat urodzenia, e-maili itp.

Według nowego rozporządzenia dane osobowe to również numery ID, informacje dotyczące lokalizacji, wskaźniki dotyczące zdrowia fizycznego i psychicznego, statusu majątkowego oraz społecznego, a nawet dane genetyczne czy biometryczne, które pomogłyby zidentyfikować konkretną osobę.

Jakie główne wymogi muszą spełnić firmy?

  1. Głównym wymogiem jest zapewnienie zgodności przetwarzania danych z prawem. Należy zweryfikować każdy proces, w którym pojawiają się dane osobowe, a następnie ustalić podstawę ich przetwarzania, np. zgoda może być udzielona w określonym celu, być warunkiem wykonania danej umowy lub wynikać z obowiązku prawnego. Konieczne jest też opracowanie klauzul informacyjnych dla osób, których dane są pozyskiwane.
  2. Kolejny wymóg mówi, że dane mogą być pozyskiwane tylko w konkretnych, prawnie uzasadnionych celach. Oznacza to, że nie można ich dalej przetwarzać w sposób, który byłby niezgodny z tymi celami. Dane muszą być prawidłowe i w razie potrzeby aktualizowane. Takie, które nie są prawidłowe, muszą być niezwłocznie usunięte lub sprostowane. W wielu firmach konieczny będzie zatem dokładny przegląd danych, które udało się zgromadzić na przestrzeni ostatnich lat.
  3. Przedsiębiorstwa będą musiały również zweryfikować i ustalić maksymalny czas na przechowywanie poszczególnych rodzajów danych, ponieważ według wytycznych nie mogą one pozostawać w posiadaniu firmy dłużej niż jest to niezbędne dla realizacji konkretnego celu.

– Przede wszystkim organizacje powinny dokładnie sprawdzić, jakie kategorie danych przechowują i czy są one wykorzystywane do właściwych celów. Kolejny krok to zweryfikowanie, kto ma dostęp do danych i czy są one bezpiecznie przechowywane – konieczna jest rewizja polityki cyberbezpieczeństwa. Warto przyjrzeć się temu, jak działa obieg informacji wewnątrz firmy i w końcu, kto jest odpowiedzialny za zarządzanie danymi – mówi Marcin Czarnecki, Konsultant ds. Ochrony Danych Osobowych w firmie Konica Minolta Business Solutions Polska.

W co warto zainwestować?

Aby lepiej przygotować się do RODO, warto rozważyć opracowanie własnej polityki zgodnej z rozporządzeniem w następujących obszarach:

  • Zarządzanie danymi. Należy zrewidować, czy przechowywane w firmie dane osobowe są bezpieczne, jak są przechowywane, monitorować przetwarzanie danych oraz poziom dostępu do nich. Warto rozważyć rozwiązania scentralizowane, które są przydatne również w sytuacji, kiedy klient zażąda usunięcia wszelkich danych na jego temat. Przykładem takiego rozwiązania jest platforma aplikacyjna OnBase Hyland, która integruje systemy, informacje, dokumenty i procesy biznesowe w całej organizacji. Platforma jest od niedawna dostępna w Polsce dla klientów Konica Minolta i działa w sposób zgodny (Compliance) z RODO;
  • Oprogramowanie. Wykorzystywane w firmie oprogramowanie powinno zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa, jak również łatwe odszukiwanie i katalogowanie danych osobowych;
  • Partnerzy i dostawcy usług. Konieczne jest zweryfikowanie, czy wszystkie podmioty zewnętrzne, z którymi firma współpracuje, działają zgodnie z RODO, a także zapewnienie odpowiedniego przebiegu informacji między firmą a tymi podmiotami;
  • Czynnik ludzki. Sugerowane jest – szczególnie w większych firmach – zatrudnienie lub oddelegowanie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych, jak również zaangażowanie jej do wspólnych działań nie tylko z działem marketingu i IT, ale także z działem HR, prawnym czy finansowym;
  • Procesy. Należy zdefiniować jasny plan działania i raportowania potencjalnych incydentów związanych z bezpieczeństwem przetwarzania danych, umożliwić klientom skorzystanie z prawa do „bycia zapomnianym”, poprzez całkowite usunięcie ich danych osobowych na żądanie (z uwzględnieniem wszystkich prowadzonych w firmie rejestrów) oraz zadbać o aktualizację ich danych, kiedy zajdzie taka potrzeba. Bardzo istotna jest również kwestia przenoszenia danych pomiędzy firmami. Po wejściu w życie nowego rozporządzenia klient będzie miał prawo poprosić o przeniesienie ich do innego podmiotu i wówczas firma będzie musiała podjąć takie działanie.

RODO już w maju 2018

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO, ang. GDPR) zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 r. Obecnie większość firm jest nadal w fazie analizowania przepisów oraz implementacji zmian koniecznych do spełnienia wymogów nowego rozporządzenia.

W przypadku niespełnienia wymogów RODO firma zostanie obciążona karą w dwóch przedziałach kwotowych: do 10 milionów euro lub 2% całkowitego rocznego obrotu przedsiębiorstwa (zastosowanie ma kwota wyższa) oraz do 20 milionów euro lub 4% całkowitego rocznego obrotu.

Niedostosowanie się do wymogów RODO może narazić firmy nie tylko na kary finansowe, ale również na wstrzymanie realizacji działań, a przez to wydłużenie trwania projektów, zwiększenie kosztów inwestycji czy utratę reputacji.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.