Modele dyskryminacyjne w praktyce

W niniejszym artykule omówiony zostanie sposób działania modeli oceny zagrożenia upadłością przedsiębiorstw. Nie ulega wątpliwości, jak ważna jest zdolność firmy do kontynuowania działalności, co w końcu jest jednym z pierwszych stwierdzeń w badaniu sprawozdania finansowego. Dodatkowym atutem stosowania modeli wczesnego ostrzegania jest prostota ich użycia, jako że nie musimy dysponować specjalistyczną wiedzą w zakresie statystyki czy ekonometrii, by móc je stosować i interpretować. Jest to tym bardziej istotne, ponieważ okazuje się, że główną przyczyną upadłości przedsiębiorstw nie jest niska rentowność czy jej brak, tylko problemy z wypłacalnością i regulowaniem bieżących zobowiązań. Zatem warto wypracować sobie narzędzia, by jak najwcześniej takie sygnały wyłapać i w porę na nie reagować.

INFO_10_str_28.jpg

Prekursorem badań nad modelami wczesnego ostrzegania był amerykański naukowiec E. Altman, który starał się wypracować model próbujący oszacować prawdopodobieństwo bankructwa w ciągu dwóch kolejnych lat.

Model ten wykorzystywał kilka łatwych do policzenia wskaźników opartych głównie na rachunku wyników i bilansie, mających na celu pokazać kondycję finansową przedsiębiorstwa. Model Altmana, nazywany też indeksem Z-score, powstał w 1968 r. i był dość często stosowany, głównie w Stanach Zjednoczonych.

Pierwotna postać modelu składała się z pięciu wskaźników:

X1 = working capital/total assets,

X2 = retained earnings/total assets,

X3 = earnings before interest and taxes/total assets,

X4 = market value of equity/total liabilities,

X5 = sales/total assets.

Przykładając odpowiednie wagi do poszczególnych komponentów, otrzymujemy wzór, za pomocą którego jesteśmy w stanie oszacować ryzyko bankructwa:

Z = 1,2X1 + 1,4X2 + 3,3X3 + 0,6X4 + 0,999X5

Jako wynik powyższego równania otrzymujemy indeks segmentujący badane przedsiębiorstwo do jednej z trzech stref:

Z > 2,99 – strefa bezpieczeństwa,

1,81 < Z < 2,99 – „szara strefa”,

Z < 1,81 – zagrożenie upadłością.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.