Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

W naszym przypadku chcielibyśmy uzupełnić dane sklepów o informacje statystyczne, takie jak rozkład wieku mieszkańców i rozkład płci. Dane statystyczne dostępne są w postaci siatki 1 × 1 km, którą należy nałożyć na rejony handlowe (w tym przypadku zgodne z dzielnicami) oraz na lokalizacje sklepów. Podana analiza pozwoli nam lepiej zrozumieć wyniki sprzedaży oraz zaplanować potencjalne lokalizacje nowych placówek.

Artykuł pokazuje wykorzystanie kilku komponentów związanych z analizą geoprzestrzenną w narzędziu Alteryx:

  • Spatial Match – określanie zawierania kształtów, np. czy dany kwadrat siatki statystycznej znajduje się w rejonie handlowym,
  • Intersection, Spatial object combine, Summarize – przycinanie i łączenie kształtów na mapie,
  • Distance – kalkulacja dystansu/średniego czasu jazdy.

Aby porównać i znaleźć najlepsze lokalizacje potencjalnych sklepów, opracowano w Alteryx narzędzie, które pokazuje dane na poziomie bloku/obszaru handlowego. W podanym przykładzie pokazano obszar Warszawy podzielony na rejony handlowe. Na taką mapę naniesiono siatkę 1 × 1 km z danymi statystycznymi (w tym przypadku zastosowano dane dostępne w GUS).

W pierwszym kroku po podłączeniu się do danych uzyskujemy obszary rejonów handlowych Warszawy. Używamy tu narzędzia Spatial Match, które umożliwia znalezienie kształtów, które przecinają się lub zawierają się w sobie. W tym przypadku wyodrębniamy z mapy rejonów całej Polski tylko te przyporządkowane do Warszawy

Kolejnym krokiem będzie nałożenie na mapę rejonów siatki z danymi statystycznymi i obliczeniu średnich dla danego rejonu handlowego. W tym przypadku również wykorzystamy narzędzie Spatial Match.

W siatce danych statystycznych mamy następujące informacje:

  • liczba mieszkańców,
  • liczba mężczyzn,
  • liczba kobiet,
  • wszystkie te wartości podane są dla przedziału wieków 0–14, 15–64 i wieku 65 lat.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 40% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, albo wybierz plan abonamentowy.

Wybierz abonament już od 83 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM