Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

Piotr Reszka Informacja Zarządcza 19/2019 nr 19/2019 z dnia 2019-05-01
INFO_19_30.jpg

Analiza geoprzestrzenna sieci sklepów pozwala podjąć decyzje dotyczące lokalizacji kolejnych punktów sprzedażowych na podstawie takich danych jak informacje demograficzne czy o średnich zarobkach. Analiza taka zajmuje jednak dużo czasu, ale narzędzie Alteryx pozwala na proste zautomatyzowanie powtarzalnych zadań.

Analiza geoprzestrzenna sieci retail w Alteryx

W naszym przypadku chcielibyśmy uzupełnić dane sklepów o informacje statystyczne, takie jak rozkład wieku mieszkańców i rozkład płci. Dane statystyczne dostępne są w postaci siatki 1 × 1 km, którą należy nałożyć na rejony handlowe (w tym przypadku zgodne z dzielnicami) oraz na lokalizacje sklepów. Podana analiza pozwoli nam lepiej zrozumieć wyniki sprzedaży oraz zaplanować potencjalne lokalizacje nowych placówek.

Artykuł pokazuje wykorzystanie kilku komponentów związanych z analizą geoprzestrzenną w narzędziu Alteryx:

  • Spatial Match – określanie zawierania kształtów, np. czy dany kwadrat siatki statystycznej znajduje się w rejonie handlowym,
  • Intersection, Spatial object combine, Summarize – przycinanie i łączenie kształtów na mapie,
  • Distance – kalkulacja dystansu/średniego czasu jazdy.

Aby porównać i znaleźć najlepsze lokalizacje potencjalnych sklepów, opracowano w Alteryx narzędzie, które pokazuje dane na poziomie bloku/obszaru handlowego. W podanym przykładzie pokazano obszar Warszawy podzielony na rejony handlowe. Na taką mapę naniesiono siatkę 1 × 1 km z danymi statystycznymi (w tym przypadku zastosowano dane dostępne w GUS).

W pierwszym kroku po podłączeniu się do danych uzyskujemy obszary rejonów handlowych Warszawy. Używamy tu narzędzia Spatial Match, które umożliwia znalezienie kształtów, które przecinają się lub zawierają się w sobie. W tym przypadku wyodrębniamy z mapy rejonów całej Polski tylko te przyporządkowane do Warszawy

Kolejnym krokiem będzie nałożenie na mapę rejonów siatki z danymi statystycznymi i obliczeniu średnich dla danego rejonu handlowego. W tym przypadku również wykorzystamy narzędzie Spatial Match.

W siatce danych statystycznych mamy następujące informacje:

  • liczba mieszkańców,
  • liczba mężczyzn,
  • liczba kobiet,
  • wszystkie te wartości podane są dla przedziału wieków 0–14, 15–64 i wieku 65 lat.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywny abonament przejdź do LOGOWANIA. Aby dobrać najkorzystniejszy plan abonamentowy przejdź do ZAMÓWIENIA ABONAMENTU.

Zaloguj Zamów abonament

    Źródło: Informacja Zarządcza 19/2019

Drukuj

Zobacz również

Filtruj artykuły wg.