Przygotowywanie raportów cyklicznych - jak do tego podejść?

Raporty cykliczne to controllingowa codzienność. Zbieranie danych, przetwarzanie ich na raporty zarządcze oraz ich późniejsza analiza to sekwencja czynności wykonywanych w celu bieżącego monitorowania sytuacji w firmie. Warto ułożyć te czynności w powtarzalne ciągi, bowiem usystematyzowany proces łatwiej nadzorować i realizować. W tym celu warto opracować grupę raportów, które wykonywane regularnie pomogą realizować zadania komórek analitycznych, a tym samym wesprzeć kadrę zarządzającą w podejmowaniu kluczowych decyzji.

INFO_19_27.jpg

Analiza potrzeb zarządczych

Pracę nad raportami cyklicznymi powinno się zacząć od poznania potrzeb zarządczych. Samo zbieranie danych jest procesem mało istotnym, jeśli nie ma odbiorców dla takiego materiału.

W związku z tym na początku warto się zastanowić, jakie informacje są potrzebne, jakich raportów brakuje, jakie decyzje na ich podstawie mają być podejmowane:

  • Czy mają to być informacje o sprzedaży, poziomie przychodów, popycie np. w podziale na rodzaje produktów lub wykonywanych usług, czy sprzedaży w poszczególnych lokalizacjach?
  • Czy może szukamy wiedzy na temat poziomu ponoszonych kosztów, czego dotyczą, w jakich grupach rodzajowych występują, z jakimi dostawcami mamy podpisane największe umowy?
  • A może interesuje nas realizacja budżetu i odchylenia od planu, sprawdzanie, w jakim stopniu rzeczywistość odchyla się od założeń, gdzie występują największe ryzyka niekorzystnych zmian i jakie mamy możliwości, aby im zapobiec?

Pytań jest wiele. Ważne, aby wybrać te najistotniejsze z punktu widzenia zarządzania firmą lub bieżących potrzeb analitycznych i do nich dostosować proces zbierania danych.

Dobrze przygotowany proces raportowania jest niezbędny w każdej firmie. Nie mniej istotne jest rozumienie powodu, dla którego go przeprowadzamy. Nie chodzi bowiem o sam raport, który wytworzymy, ale o przekazanie informacji pomagającej zarządzać firmą, podjąć kluczowe decyzje czy też zdiagnozować pojawiające się problemy.

Wybór narzędzi do raportowania

Obecnie wybór narzędzi do raportowania jest bardzo duży. W najprostszym przypadku będzie to arkusz kalkulacyjny, w bardziej zaawansowanym będzie to system księgowo-sprawozdawczy, hurtownia danych czy też dedykowane rozwiązania analityczne wspierające przetwarzanie danych i ich analizę typu BI (Business Intelligence). Ofert na rynku jest bardzo dużo, trzeba je tylko dostosować do zasobności portfela, ilości przetwarzanych danych, liczby osób, które mają z niego korzystać, wielkości sprzedaży, obszarów analitycznych itp.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.