Planowanie czy wróżenie z fusów?

W jaki sposób planować sprzedaż, aby proces ten efektywnie wspierał rozwój przedsiębiorstw? Która z wielu metod planowania jest najskuteczniejsza?

Rozważając temat planowania, warto postawić pytanie, po co właściwie planujemy? W jakim celu przygotowuje się budżety, skoro rzeczywistość za oknem jest tak dynamiczna, że niczego już nie można być pewnym? Czy nie wystarczy stworzyć system wynagrodzeń, który sprawi, że ludzie sami będą „rwali się do sprzedaży”? Praktyka pokazuje, że mimo wszelkich niedogodności związanych z planowaniem proces ten ciągle może być przydatny w przedsiębiorstwach – zarówno dużych, jak i małych.

W niniejszym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym metodom planowania, analizując ich wady i zalety.

A. Planowanie na podstawie danych z roku poprzedniego

To najpowszechniej stosowana metoda planowania. Jej popularność wynika również z tego, że w typowym dziale sprzedaży powszechnie stosuje się porównania do roku ubiegłego. Często w sprzedaży pada pytanie: o ile więcej sprzedajesz względem roku ubiegłego? Sposób analizy danych sprzedażowych sprzyja analogicznemu podejściu również do procesu planowania.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.