Prognoza sprzedaży

Firmy, aby utrzymać się na rynku, zmuszone są działać z dużym wyprzedzeniem. Dobrze przygotowana prognoza sprzedaży stanowi w tej sytuacji znaczne ułatwienie.

Firma, która chce utrzymać się na rynku, rozwijać i uzyskać przewagę konkurencyjną, jest wręcz zmuszona do planowania i prognozowania swojej działalności na przyszłe okresy długoczy krótkoterminowe. W przedsiębiorstwie najważniejszą prognozą jest prognoza sprzedaży. To na jej podstawie firma planuje podstawowe i najważniejsze „parametry” funkcjonowania, czyli:

  1. przyszłe inwestycje mające na celu umożliwienie planowanego wzrostu sprzedaży – przykładem w przedsiębiorstwie handlowym może być zakup nowego oprogramowania i sprzętu do ewidencjitowarównamagazynie czy rozbudowa magazynu w celu powiększenia dostępnego stanu zapasów towarów,
  2. decyzje o wprowadzeniu nowych produktów lub usług do swojej oferty oraz o wycofaniu się ze sprzedaży wybranych produktów lub usług,
  3. decyzje o ekspansji na nowe rynki zbytu – rozszerzenie sprzedaży towarów na nowe, nieobsługiwane dotychczas rynki zbytu, wyszukiwanie nisz rynkowych,
  4. decyzje o zwiększeniu lub zmniejszeniu zatrudnienia – nie tylko działu sprzedaży, ale również pracowników produkcyjnych, zakupowych czy też obsługi administracyjnej,
  5. działania marketingowe – prognoza sprzedaży jest ściśle związana z planowanymi działaniami marketingowymi,
  6. planowany przepływ gotówki w przedsiębiorstwie – to na podstawie planowanej sprzedaży planowana jest płynność finansowa jednostki,
  7. wyniki firmy – prognoza sprzedaży jest podstawą planowania wyników przedsiębiorstwa.

Prognozowanie sprzedaży

Prognozowanie sprzedaży jest złożonym procesem, zależnym od czynników wewnętrznych i zewnętrznych, na który składa się wiele analiz. Prognoza sprzedaży jest pierwszym etapem prognozowania całych wyników jednostki, na podstawie której planowana jest większość kosztów oraz działań wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstwa. Stanowi ona wynikową przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii działania na przyszłe okresy. Może być krótkoterminowa, obejmująca okres do jednego roku, lub długoterminowa, obejmująca okres powyżej jednego roku. Wynikiem procesu prognozowania sprzedaży jest plan sprzedaży, który pokazuje, w jaki sposób ma być osiągnięty wyznaczony podczas procesu cel sprzedaży. Plan sprzedaży jest również podstawą dla działu handlowego do opracowania strategii sprzedaży wspierającej jego realizację.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.