Kapitały własne - wycena, ewidencja i aspekty praktyczne

Struktura pasywów to jeden z najważniejszych aspektów w finansach korporacyjnych. Odpowiednie wyważenie źródeł finansowania majątku jest niezwykle trudne. Jednocześnie efektywne wykorzystanie zaangażowanego majątku umożliwia spółce realizację celów działalności, pomnażanie majątku oraz wzrost siły ekonomicznej jednostki. Z tego względu warto zaznajomić się z wiedzą teoretyczną w zakresie kapitałów własnych, ich wyceny, a także ewidencji.

C24_11-12_2023_48.jpg

Istota pasywów oraz kapitału własnego

W ujęciu bilansowym kapitał odzwierciedla pasywa bilansu, czyli źródła pochodzenia (finansowania) majątku (aktywów), nad którym organizacja sprawuje kontrolę. Kapitały można podzielić ze względu na kilka kryteriów:

  1. pochodzenia: wyróżniamy kapitały zewnętrzne oraz wewnętrzne,
  2. terminowości: długo- i krótkoterminowe,
  3. własności: własne oraz obce.

Najczęściej w praktyce odnosimy się do ostatniego podziału kapitałów (na własne i obce). Rozpoczynając działalność, jednostka bazuje na kapitałach wniesionych przez właścicieli. W toku działalności, jeżeli spółka wypracuje zysk (przychody > koszty) to tworzy dodatkowe, wewnętrzne źródło finansowania działalności (w przypadku zysków zatrzymanych). Może oczywiście również wypłacić całość zysku lub jego część w postaci dywidendy. Jednakże najczęściej spółka dochodzi do takiego momentu, gdy dalszy rozwój wymaga większych środków niż te, które posiada. W takim momencie właściciele muszą rozważyć finansowanie w formie kapitału obcego. W bilansie sytuacja ta jest odzwierciedlona przez podział pasywów na:

  • kapitał (fundusz) własny,
  • kapitały obce – zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.

Jak wspomniano we wstępie – struktura pasywów (finansowania majątku) jest niezwykle istotna z punktu widzenia finansów przedsiębiorstwa. Generalnie rzecz ujmując, struktura powinna być uzależniona od rodzaju prowadzonej działalności. Przykładowo, wysoki poziom kapitału własnego świadczy o mocnych podstawach przedsiębiorstwa. Nie można jednak ulec złudzeniu, że 100% finansowanie się poprzez kapitały własne jest zjawiskiem korzystnym. Przeciwnie – podejście takie ogranicza rentowność.

Poniżej zaprezentowano główne wady i zalety finansowania działalności poprzez kapitały własne i obce. Jedna z naczelnych zalet kapitałów obcych to ich niższy koszt, w porównaniu do kapitałów własnych, dzięki tzw. tarczy podatkowej (z ang. tax shield).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.