Kiedy zaległość podatkowa VAT, CIT, PIT może być umorzona?

Zaległości podatkowe w Polsce to temat, który budzi wiele emocji – zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób fizycznych. System podatkowy dopuszcza jednak pewne możliwości ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym także umorzenia zaległości. Umorzenie to forma ulgi, która oznacza całkowite zniesienie obowiązku zapłaty określonej kwoty podatku, odsetek lub opłaty prolongacyjnej (opłata prolongacyjna to opłata pobierana przez urząd skarbowy w przypadku, gdy podatnik otrzyma ulgę w spłacie zobowiązania podatkowego, np. poprzez odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie podatku lub zaległości podatkowej na raty).

midsection-woman-reading-book-table.jpg

W niniejszym artykule wyjaśniono, kiedy zaległość podatkowa z tytułu VAT (podatku od towarów i usług), CIT (podatku dochodowego od osób prawnych) oraz PIT (podatku dochodowego od osób fizycznych) może zostać umorzona. Przedstawiono także przykłady praktyczne oraz omówiono procedurę ubiegania się o taką ulgę.

Podstawa prawna

Główne regulacje dotyczące umarzania zaległości podatkowych znajdują się w Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.), a dokładnie w art. 67a–67g.

Zgodnie z art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, jeżeli zachodzą uzasadnione przypadki interesu publicznego lub ważnego interesu podatnika.

Kluczowe pojęcia

  1. Zaległość podatkowa

To podatek niezapłacony w terminie – razem z odsetkami za zwłokę.

  1. Interes publiczny

Oznacza sytuację, w której umorzenie przynosi korzyść społeczną, np. dalsze funkcjonowanie firmy ważnej dla lokalnej społeczności.

  1. Ważny interes podatnika

To np. ciężka sytuacja życiowa, zdrowotna, finansowa, która uniemożliwia spłatę podatku bez uszczerbku dla podstawowych potrzeb.

Kiedy można ubiegać się o umorzenie?

  1. W przypadku VAT

Umorzenie VAT jest szczególnie trudne, ponieważ jest to podatek pośredni – płacony przez konsumenta, a przedsiębiorca działa jako „pośrednik”. Jednak w wyjątkowych przypadkach jest to możliwe:

Przykład 1 – VAT:

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.