P&L wsparte narzędziami informatycznymi

Raporty finansowe i controllingowe mogą przyjmować różne formy w zależności od potrzeb i specyfiki danej organizacji. Ich twórcy i użytkownicy często mogą nie zdawać sobie sprawy, że korzystają z określonego wzorca raportowania, który technicznie można nazwać raportem typu P&L (Profit and Loss Statement).

C24_2_s.14.jpg

W tym artykule postaram się usystematyzować, na ogólnym poziomie, rodzaje P&L oraz przedstawić kluczowe zagadnienia przy wdrażaniu tego typu raportów w firmie. Ponadto, skoncentruję się na możliwych rozszerzeniach analityki oraz korzyściach, jakie w kontekście P&L daje nam zaprzęgnięcie do pracy narzędzia BI (Business Intelligence).

Spełnianie obowiązków raportowych lub analiza danych

W polskim ustawodawstwie RZiS (Rachunek Zysków i Strat) to jedno z kluczowych narzędzi sprawozdawczości finansowej. Jest to dokument, który przedsiębiorstwa muszą sporządzać, aby dostarczyć informacje o swojej sytuacji finansowej i wynikach działalności.

Status RZiS regulowany jest przede wszystkim przez Kodeks spółek handlowych oraz Ustawę o rachunkowości. Przepisy te określają wymogi dotyczące zawartości, sposobu sporządzania oraz zatwierdzania RZiS.

Ponieważ RZiS jest formalnym dokumentem finansowym składanym przez spółki do KRS lub urzędu skarbowego, jego struktura jest ściśle zdefiniowana. Z tego powodu również, każdy system ERP posiada możliwość wygenerowania RZiS w standardowym układzie.

Natomiast prawie żaden ERP nie pozwala na tworzenie rachunków zarządczych. Dlaczego? Ponieważ systemy ERP są hermetyczne, nie są przystosowane do przyłączania danych z innych źródeł. A przecież w rachunku zarządczym analizujemy nie tylko dane księgowe, ale również dane operacyjne.

Rachunek Zarządczy

Rachunek Zarządczy, Rachunek Marż, Rachunek Wyników, Rachunek Kosztów Produkcji to różne nazwy tego samego rodzaju raportu. Zależnie od branży i ewentualnie odbiorcy w firmie pozycje tego rachunku będą różne.

Struktura rachunku

Podstawowym zadaniem przy budowie rachunku zarządczego jest ustalenie jego struktury. Każda z pozycji będzie sumować wartości z odpowiedniego, przypiętego źródła danych. Tabela z prostym rachunkiem zbiera gotowe wyniki wcześniejszych kalkulacji. Obliczenia te mogą być wykonane w różnych systemach: ERP, w arkuszach kalkulacyjnych lub w samym narzędziu Business Intelligence. Dobranie odpowiedniego miejsca do kalkulacji kosztów (źródło danych vs narzędzie raportowe) to balansowanie pomiędzy nakładem pracy a jakością danych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.