Wizualizacja informacji zarządczej – proste, a jednak nie do końca

Aby prawidłowo zarządzać jednostką, należy mieć możliwie szybko zebrane informacje, zaprezentowane w najbardziej czytelny sposób. Najlepiej to zrobić za pomocą nowoczesnych metod zarządzania, wspieranych przez najnowsze technologie. Ponieważ w większości jesteśmy wzrokowcami, w pierwszej kolejności widzimy ilustracje, zdjęcia, grafiki czy wykresy. Jakie są najważniejsze zasady prezentowania informacji w takiej formie?
CiRZ_231_08.jpg

Warto skoncentrować się na takich narzędziach, które umożliwiają przedstawienie informacji w najbardziej przyjaznej formie, czyli wizualizacji. Informacja przekazana w ten sposób jest znacznie szybciej przyswajana przez odbiorcę niż w formie opisowej.

Pozostając w obszarze raportowania, zwróćmy uwagę na wizualizację efektywną, która zawiera pięć punktów.

Oto wskazane elementy efektywnej wizualizacji:

  1. Określenie celu i kryteriów

    Na początku ważne jest postawienie sobie celu, ustalenie kryteriów i sprecyzowanie oczekiwań. Etap ten stanowi punkt wyjścia do dalszych prac nad każdym kolejnym poziomem.

  2. Zdefiniowanie wskaźników

    Wskaźniki powinny spełniać kryteria wiarygodności, aktualności, czytelności i przejrzystości.

    Jeżeli odniesiemy się do języka angielskiego, to powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), realne (relevant) oraz określone w czasie (time-based).

  3. Projektowanie zorientowane na użytkownika

    Ten proces twórczy jest niezwykle ważny z perspektywy ostatecznego produktu. Zaletą projektowania zorientowanego na użytkownika końcowego jest dopasowanie finalnego produktu dokładnie do jego potrzeb. To użytkownik będzie korzystał z przygotowanego narzędzia i jeżeli ma to być wizualizacja przeznaczona dla kadry zarządczej, to na tym etapie powinno dojść do uzgodnień pomiędzy przygotowującym wizualizację a odbiorcą.

  4. Upraszczanie

    Minimalizm w postaci upraszczania wizualizacji jest pożądany już na etapie projektowania. Wykresy powinny zawierać tylko niezbędne elementy do odczytania i prawidłowego zinterpretowania wartości. Wszelkie ozdoby, elementy niewnoszące żadnej wartości powinny zostać usunięte, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy.

  5. Dobór form wizualizacyjnych

    Często wykorzystywane są formy takie same, jak w przypadku tradycyjnych raportów, czyli np. wykresy kołowe, liniowe, słupkowe itd. Podstawową różnicą jest stopień uproszczenia tych form. Dobór formy wizualizacyjnej powinien być odpowiedni do prezentowanych danych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.