Reklamacje w internetowej sprzedaży B2B

Co różni reklamacje B2C od B2B? O czym pamiętać przy sprzedaży B2B? Jakie są zalety wyłączenia rękojmi za wady w regulaminie sklepu lub poprzez umowę? Na powyższe pytania odpowiadamy w niniejszym artykule.

CIRZ_7-8_82.jpeg

Rosnący rynek sprzedaży internetowej powoduje, że wielu przedsiębiorców właśnie tam przenosi core swojej działalności. Sprzedaż nie musi odbywać się już w samym lokalu przedsiębiorstwa, ale często następuje zdalnie, bez kontaktu bezpośredniego z klientem. Klik! i nasz koszyk zakupowy wchodzi w stan realizacji.

Co jednak w sytuacji, gdy sprzedajemy towar innemu przedsiębiorcy – nie konsumentowi, a rzecz nie działa, ma wadę lub jest niekompletna? Wydawałoby się, że właściwie nie ma różnicy, czy sprzedajemy nasze towary konsumentowi, czy osobie prawnej. Otóż nie. Różnic jest sporo. Szczególnie w przypadku reklamacji.

Ograniczenie ochrony kupującego

Pamiętaj! Kupującemu, w przypadku stwierdzenia wady rzeczy sprzedanej, przysługują roszczenia:

  1. Wymiana rzeczy na nową, wolną od wad
  2. Naprawa rzeczy
  3. Obniżenie ceny
  4. Odstąpienie od umowy

W najprostszym ujęciu rękojmia to podstawowa zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jego produkt, która pozwala klientom na składanie reklamacji w przypadku dostrzeżenia wady zakupionego towaru. Co do zasady, odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady rzeczy sprzedanej trwa przez 2 lata od momentu wydania produktu klientowi.

Sprzedaż w obrocie B2B charakteryzuje się – co najbardziej istotne – mniejszą ochroną interesu kupującego, aniżeli gdyby kupującym był konsument. Wydaje się, że jest to słuszna koncepcja, ponieważ szczególna ochrona konsumenta w kontakcie z przedsiębiorcą wychodzi z dysproporcji sił i możliwości rynkowych obu stron. Konsument jako podmiot słabszy w relacji z podmiotem profesjonalnym zasługuje, w ocenie ustawodawcy, na szczególną ochronę.

Taka jednak nie jest konieczna, w jego opinii, gdy relacje kształtują się między dwiema osobami prawnymi. Obowiązki, jakim musi sprostać przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są takie same, jak dużej spółki prawa handlowego. Jedni i drudzy jednak, mając na uwadze koszt generowany poprzez występowanie wady fizycznej rzeczy w towarze sprzedanym innemu podmiotowi obrotu rynkowego, muszą pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które powinni regulować regulaminem sklepu, bądź odpowiednimi zapisami umów B2B.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.