Standardy compliance dla spółek giełdowych

Tematyka compliance od dłuższego już czasu cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Wprawdzie nie można jeszcze powiedzieć, że standardy compliance powszechne, ale z pewnością kolejni przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem ich wdrożenia. Różne mogą być tego przyczyny. Niektórzy chcą zabezpieczyć swoją firmę przed jak największą liczbą ryzyk pojawiających się na rynku, inni dostosowują się do wymagań narzucanych przez kontrahentów, a jeszcze inni – chociaż tych obecnie jest najmniej – dostosowują się do wewnętrznych wymogów rynku, na którym funkcjonują.

DiF_70_8.jpg

Niezależnie jednak od tych powodów takie działania stanowią z pewnością krok w dobrą stronę i pozwalają spokojniej patrzeć w przyszłość. Jest to szczególnie ważne, jeżeli weźmie się pod uwagę liczbę zmian, a także szczególną sytuację wynikającą z szerzenia się pandemii COVID-19. W tym kontekście warto wskazać pozytywne przykłady regulujące kwestię zgodności w danym sektorze gospodarki. Taką egzemplifikacją są m.in. standardy obowiązujące spółki notowane na GPW. W 2018 r., czyli już jakiś czas temu, przyjęte zostały „Standardy rekomendowane dla systemu zarządzania zgodnością w zakresie przeciw-

działania korupcji oraz systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA”. Warto wobec powyższego bliżej przyjrzeć się tym regulacjom, dokonać ich oceny i zastanowić się nad możliwością ich dalszej implementacji. Jednocześnie należy pamiętać, że przyjęte standardy mają charakter ogólny, a wprowadzenie szczegółowych rozwiązań będzie zależało już od poszczególnych spółek.

Po pierwsze, kodeks antykorupcyjny

Nie bez powodu wśród standardów GPW na pierwszym miejscu wskazano konieczność wprowadzenia kodeksu antykorupcyjnego. Niewątpliwie jest to bowiem plaga naszych czasów niezależnie od rodzaju rynku. Przyjęcie wewnętrznego kodeksu antykorupcyjnego stanowi jasny sygnał ze strony zarządzających, że tego typu zjawiska nie będą tolerowane w ramach danej spółki. Dobrą praktyką jest, aby przy pierwszych kontaktach z nowym kontrahentem wymienić się takim kodeksem i ocenić, czy i w jakim stopniu nasza polityka antykorupcyjna pozostaje zgodna.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.