Pułapki automatyzacji

Automatyzacja to przyszłość finansów, nie uciekniemy od niej. Technologia coraz mocniej zmienia zawody finansowe i tylko od nas samych zależy, jak wykorzystamy korzyści z niej płynące. Bo nie ma wątpliwości, że na pytanie: „Czy automatyzować?” jest już za późno. Dlatego teraz warto postawić sobie pytanie, jak mądrze automatyzować pracę, by rzeczywiście przełożyło się to na nasz komfort.

MC_61_38.jpg

Jak daleko pójdzie automatyzacja?

Badania McKinsey & Company1 pokazują, że obecnie dostępne technologie mogą w pełni zautomatyzować 42% działań finansowych i w większości zautomatyzować kolejne 19%. Około 1/3 działań w finansach może być wykonywana przy użyciu podstawowych technologii automatyzacji zadań takich jak RPA. Wykorzystywane dziś narzędzia automatyzacji zadań są łatwiejsze do wdrożenia i wykorzystania niż technologie dostępne kilkanaście lat temu. Tam, gdzie szef zespołu musiał kiedyś zatrudniać zespół IT do skonfigurowania np. bota, dziś wystarczy osoba z działu finansów, która często jest na tyle przeszkolona, aby samodzielnie wdrażać procesy RPA. Szacuje się, że z perspektywy kosztów i korzyści sensowne jest zautomatyzowanie około połowy prac, które można wykonać za pomocą RPA.

Automatyzacja w założeniu powinna wpłynąć na obniżenie kosztów, podniesienie wydajności oraz jakości procesów wykonywanych do tej pory praktycznie wyłącznie przez ludzi.

Automatyzacja procesów biznesowych (RPA, Robotic Process Automation)2 polega na zastosowaniu inteligentnego oprogramowania do odwzorowania zadań wykonywanych przez ludzi i realizacji procesów w ramach różnych systemów.

  • RPA to nieinwazyjne oprogramowanie, zbudowane „nad” oprogramowaniem, z którego już korzysta przedsiębiorstwo.
  • Robot potrafi odczytywać oraz interpretować istniejące aplikacje do obsługi transakcji, operując danymi, wywołując odpowiedzi i komunikując się z innymi systemami elektronicznymi.
  • W przypadku zastosowania RPA nawet w najprostszej postaci, po zakończeniu pracy nad plikiem, robot jest w stanie wysłać wiadomość do konkretnych osób z informacją o wykonanych zadaniach i koniecznych czynnościach kontrolnych.

Jaką rolę grają kompetencje IT w pracy finansisty?

Menedżerowie często postrzegają automatyzację jako inicjatywę, którą ma prowadzić dział IT. W rezultacie firmy kończą z niewłaściwymi narzędziami, które automatyzują odrębne części procesów. W ten sposób możliwe jest skorzystanie z zaledwie 5% potencjału automatyzacji4. Nic więc dziwnego, że niektórzy księgowi określają automatyzację i coraz szersze wykorzystanie oprogramowania i narzędzi internetowych w swojej pracy jako „dyktat informatyków”.

Ale tak nie musi wyglądać przyszłość finansów i raczej nie będzie, choć kompetencje IT grają coraz większą rolę w biznesie w ogóle.

Jak wynika z raportu „Rewolucja Umiejętności 2.0”5, w niedalekiej przyszłości najbardziej cenione będą kompetencje miękkie uzupełnione o kwalifikacje z zakresu IT lub obsługi klienta. Automatyzacja będzie miała największy wpływ na zawody związane właśnie z IT. To właśnie w tej branży będzie można zaobserwować największy wzrost zatrudnienia. Automatyzacja pracy wpłynie też na wzrost zapotrzebowania na specjalistów w zakresie produkcji i obsługi klienta. Z kolei na drugim biegunie trzeba postawić zawody związane z administracją i obsługą biura, HR, a także finansami i księgowością. To w tych obszarach automatyzacja spowoduje spadek zapotrzebowania na pracowników. Wśród finansistów przewiduje się wzrost zatrudnienia o 1% i równoczesny spadek o 5%. Dla finansistów oznacza to tyle, że nie można lekceważyć automatyzacji, raczej jak najszybciej się z nią zaprzyjaźnić i nauczyć wykorzystywać jej atuty do budowania swojej pozycji jako eksperta w biznesie w ogóle.

Warto też mieć na uwadze, że rośnie rola rachunkowości zarządczej na rzecz coraz bardziej zautomatyzowanej rachunkowości finansowej. To wpisuje się w przewidywania odnośnie do przyszłych wymagań rynku pracy i kompetencji pracowników.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.