Rachunek kosztów w procesowym modelu przedsiębiorstwa

Analiza procesowa jako punkt wyjścia do wdrażania rachunku kosztów działań i programów usprawniających przedsiębiorstwo. Istnieją dwa sposoby postrzegania każdego przedsiębiorstwa: z punktu widzenia jego podziału funkcjonalnego lub z punktu widzenia procesów, które w nim zachodzą.

Orientacja funkcjonalna opiera się na strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, stanowiącej jego podstawowy model i cel wszelkich odniesień w zarządzaniu. W tym ujęciu wszystkie zasoby przedsiębiorstwa są rozdysponowane między poszczególne jednostki organizacyjne (działy), powstające w oparciu o specjalizację i wiedzę zawodową pracowników w nich pracujących. Współpraca między poszczególnymi działami przebiega za pomocą określonej hierarchii składania raportów z działalności jednostek organizacyjnych tworzących przedsiębiorstwo. Programy usprawniające jego działalność skupiają się wtedy na zwiększeniu wydajności i skuteczności działania określonych pracowników oraz ich jednostek organizacyjnych w strukturze przedsiębiorstwa. Z kolei orientacja procesowa, zamiast skupiać się na strukturze organizacyjnej, służącej do zarządzania pracą przedsiębiorstwa, bierze pod uwagę raczej samą tę pracę. Orientacja procesowa zaleca całościowe myślenie o procesach jako powiązanych ze sobą czynnościach. Każde przedsiębiorstwo jest bowiem zbiorem procesów, wzajemnie się przeplatających. Ich identyfikacja pozwala na lepsze zrozumienie tworzenia wartości, a ich usprawnienie i stałe doskonalenie zwiększa efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa i stopień zadowolenia klientów wewnętrznych i zewnętrznych.

Przedmiotem analizy procesowej jest identyfikacja kluczowych elementów pracy przedsiębiorstwa, którą załoga musi wykonać dla zapewnienia jego skutecznego działania. Można wskazać dwa cele przeprowadzania analizy procesowej w przedsiębiorstwie:

  • analiza procesowa może stanowić cel sam w sobie – w tym przypadku pomaga ona umiejętnie kształtować koszty dzięki programom skracania czasu trwania procesów, wprowadzać ulepszenia w dziedzinie jakości lub podejmować przedsięwzięcia zmierzające do ciągłego doskonalenia przedsiębiorstwa,
  • analiza procesów w przedsiębiorstwie może też stanowić wstęp do realizacji innych działań – implementacji rachunku kosztów działań, usprawnienia metod pomiaru efektywności oraz poprawy jakości procesu decyzyjnego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.