Venture capital czy anioły biznesu?

Wszyscy przedsiębiorcy doświadczają sytuacji, że sprzedaż nie rośnie tak szybko, jak zakładaliśmy, marża zysku jest zbyt niska, rotacja gotówki za wolna. Taki stan blokuje możliwości inwestycyjne, nie pozwala na ekspansję na nowe rynki albo ucina możliwość poszerzania aktualnego udziału w rynku.

MC_77_9.jpg

Często nasz pomysł jest tak innowacyjny, iż wytworzenie potrzeby rynkowej będzie wymagało bardzo szerokiej akcji marketingowej, w tym nawet reklamy telewizyjnej, która, co do zasady, jest bardzo droga... To nie będą tylko pojedyncze reklamy, ale całe kampanie, które mogą kosztować miliony złotych. I tu pojawia się problem.

Pionier bez kapitału może stać się maruderem

Kto stoi w miejscu, ten się cofa, dlatego ciągłe reinwestowanie zysków na wysokim poziomie, nakłady marketingowe, zdobywanie coraz większej ilości klientów musi być priorytetem każdego przedsiębiorstwa. Konkurencja nie śpi i naśladuje każdy innowacyjny pomysł. Będąc pionierem bez kapitału możemy po chwili stać się maruderem. Przedsiębiorstwa wzrostowe z sektora małych i średnich mają kilka możliwości pozyskania finansowania zewnętrznego, ale zazwyczaj nie jest to finansowanie, które zaspokoi potrzeby ekspansji. Ekspansje finansuje się inwestycjami w moce produkcyjne, ale również kosztami operacyjnymi. Nie ma w Polsce i na świecie firm sektora finansowego, które mogłyby sfinansować długiem koszty kampanii reklamowych, koszty kapitału obrotowego, zwiększania możliwości operacyjnych firmy (budowy centrów obsługi klienta, back office’ów, kosztów osobowych itp.) Dług instytucjonalny zazwyczaj możemy pozyskać na potrzeby stricte inwestycyjne, na twarde środki trwałe, jednocześnie nawet nie zdobędziemy finansowania na wytworzenie produktu niematerialnego, takiego jak innowacyjny program, aplikacja lub gra mobilna. Co mała firma z pomysłem na rozwój ma począć w takiej sytuacji? Jakie są możliwości rozwoju nieorganicznego? Jak wcisnąć gaz do dechy, jeżeli mamy klientów, ale nie mamy pieniędzy?

Tradycyjnie, poza popularnym w Europie Zachodniej finansowaniem bankowym, które jest bezpieczne z punktu widzenia pozostawienia kontroli nad firmą, jest jeszcze finansowanie inwestycyjne. Zwyczajnie partnerzy, fundatorzy, mogą poszukać sobie wspólnika, który wspomoże ich kapitałem, często również jakąś dobrą radą i za określony procent w określonym horyzoncie czasowym będzie budował firmę razem z nimi. Z pomocą start-upom przychodzą podmioty znane jako jako anioły biznesu oraz venture capital.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.