Żeby współpraca z influencerem nie odbiła się czkawką…
Przedsiębiorca Wojciech prowadzi markę odzieżową. Sprzedaje za pośrednictwem sklepu internetowego, więc widoczność w sieci ma dla niego znaczenie. By zwiększyć rozpoznawalność marki, Wojciech postawił na współpracę z influencerami. Wysyła do nich ubrania, a w zamian influencerzy publikują posty, reelsy, stories dotyczące jego marki. Jedną z osób, z którymi nawiązał kontakt, był Jan, influencer z około 100 tys. obserwujących na Instagramie i TikToku. Wojciech wysłał Janowi komplet odzieży z nowej kolekcji. W zamian Jan miał opublikować trzy krótkie filmy wideo i jeden post karuzelowy. Filmy pojawiły się w ciągu tygodnia, zgodnie z ustaleniami. Ale żaden nie był oznaczony jako reklama. Jan po dwóch tygodniach od publikacji materiałów usunął je. Wojciech napisał do niego, pytając, co się stało. Odpowiedź była krótka: „nie było umowy, może później wrzucę coś jeszcze”.

Kilka tygodni później Wojciech otrzymał pismo z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Wszczęto postępowanie wyjaśniające. Urząd uznał, że Wojciech może ponosić odpowiedzialność za brak oznaczenia współpracy przez influencera, nawet jeśli wynagrodzenie było barterowe. Po kilku miesiącach przyszła decyzja z karą finansową za nieoznaczenie opublikowanych materiałów jako reklamy.
Jak więc zgodnie z prawem współpracować z influencerami? O czym pamiętać?
Umowa zamiast ustnych ustaleń
Z influencerem można zawrzeć umowę o dzieło albo umowę zlecenia.
Umowa o dzieło będzie właściwa w przypadku, gdy liczy się efekt końcowy. Ten typ umowy sprawdzi się przy konkretnych działaniach, np. opracowaniu oznaczonego posta, filmu. W tym przypadku liczy się rezultat, czyli publikacja określonej treści, a nie sam proces jej tworzenia.
Umowa zlecenia będzie zwykle właściwa w przypadku, gdy chodzi o dłuższą współpracę i działania rozciągnięte w czasie, jak np. promowanie marki przez określony czas. Ten rodzaj umowy opiera się na tzw. starannym działaniu, a nie na konkretnym rezultacie. Może być zawarta zarówno na czas określony, jak i nieokreślony – z możliwością wypowiedzenia.
Bez względu na to, czy umowa z influencerem będzie umową o dzieło, czy umową zlecenia, najważniejsze jest, aby strony określiły wszystkie istotne aspekty.
- W pierwszej kolejności należy w umowie precyzyjnie wskazać strony, czyli dane influencera oraz zleceniodawcy.
- Kluczowym elementem każdej umowy z influencerem jest szczegółowy opis przedmiotu umowy, czyli precyzyjne wskazanie, jakie konkretnie działania mają zostać wykonane, w jakiej formie i gdzie. To właśnie ta część umowy rozstrzyga, co tak naprawdę jest dziełem lub zleceniem. W opisie przedmiotu umowy warto zacząć od określenia formy publikacji. Następnie należy wskazać liczbę publikacji, czyli ile dokładnie materiałów ma zostać opublikowanych w ramach kampanii. Warto unikać ogólników, które pozostawiają zbyt duże pole do interpretacji. Opis przedmiotu umowy powinien być jasny i pozwalać na łatwe sprawdzenie, czy influencer zrealizował swoje zobowiązania. W opisie przedmiotu umowy warto również wskazać elementy, które muszą znaleźć się w treści publikacji, np. konkretne hashtagi, oznaczenia. Można także wymagać, aby influencer uwzględnił określone komunikaty.
- Kolejny ważny element to harmonogram publikacji, czyli dokładne wskazanie, kiedy materiały mają się pojawić i jak długo mają być dostępne.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.