Ustalenie zmiany stanu produktu i przeksięgowania dokonywane na koniec roku

Jednostki gospodarcze zaliczają do kosztów według rodzaju wydatki, które zostały poniesione w danym okresie. Nie są one równoznaczne z kosztem własnym sprzedaży. Część z nich ma związek z przychodami danego okresu, ale część dotyczy wyprodukowanych i złożonych w magazynie wyrobów gotowych, produkcji w toku itp., jak również część wynika z rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych. Aby więc zapewnić kosztom współmierność do przychodów, w pozycji „Zmiana stanu produktów” następuje ich zrównanie z przychodami.

cirz_269_26.jpg

Zmianę stanu produktów ustala się poprzez porównanie stanu początkowego i końcowego kont: rozliczenia międzyokresowe kosztów (czynne i bierne) oraz zapasy.

Zmiana stanu produktów

Zmiana stanu produktów, w rachunku zysków i strat (RZiS) sporządzanym metodą porównawczą, jest prezentowana w przychodach netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi. Zmiana stanu produktów koryguje koszty, doprowadzając ich wielkość do wysokości kosztów rzeczywiście poniesionych w danym roku obrotowym na sprzedaną produkcję.

Saldo Wn konta 490 „Rozliczenie kosztów” oznacza zmniejszenie stanu produktów, a saldo Ma – zwiększenie.

Saldo konta 490 na koniec roku obrotowego przenosi się na wynik finansowy zapisem:

Wn/Ma konto 860 „Wynik finansowy”,

Ma/Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów”.

Zmiana stanu produktów jest związana z funkcjonowaniem tzw. zamkniętego kręgu kosztów.

W danym roku obrotowym wylicza się ją, porównując stany kont na początek i na koniec roku obrotowego (tabela 1).

Prawidłowość wyliczenia stanu produktów sprawdza się także, porównując sumę kosztów sprzedanych produktów, kosztów zarządu, kosztów sprzedaży i obroty wewnętrzne z sumą kosztów rodzajowych (tabela 2).

Tabela 2. Zmiana stanu produktów a obroty wewnętrzne według stanu na 31 grudnia 2021 r. [Źródło: Opracowanie własne]

Konta

Kwoty

( A ) koszty sprzedanych produktów

9 140 000

( B ) koszty zarządu

1 920 000

( C ) koszty sprzedaży

1 690 000

( D ) obroty wewnętrzne

60 000

Razem (a + b + c + d)

12 810 000

( E ) koszty rodzajowe

12 920 000

Różnica (Razem - e)

- 110 000

Podana kwota obrotów wewnętrznych jest przykładowa i jest to założenie.

W przykładzie suma kosztów rodzajowych jest wyższa od sumy kosztów sprzedanych produktów, kosztów zarządu, kosztów sprzedaży i obrotów wewnętrznych o kwotę 110 000 zł. Zatem aby w rachunku zysków i strat wyrównać wartość kosztów rodzajowych oraz wartość kosztów rzeczywiście poniesionych w danym roku obrotowym na sprzedaną produkcję, należy o kwotę 110 000 zł zwiększyć przychody. Po tej operacji koszty per saldo będą zaprezentowane w kwocie 12 810 000 zł, tj. 110 000 zł (przychody) – 12 920 000 zł (koszty rodzajowe).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.