Zdrowe finanse

Wywiad z Piotrem Mikrutem prezesem fabryki farb i lakierów "Śnieżka". Rozmawiamy o najważniejszych problemach polskich eksporterów, sposobach zabezpieczania się przed ryzykiem wahań kursowych oraz metodach obrony pozycji firmy na rynku w czasach dekoniunktury.

Co oznacza dla Pana nagroda Przedsiębiorcy Roku 2009?

Jestem bardzo wdzięczny za przyznanie mi tej ważnej nagrody, jednak chciałbym podkreślić, że nie odbieram jej osobiście, chociaż taki ma charakter. Uważam, że ta nagroda jest w pewien sposób dowodem uznania dla całego zespołu Śnieżki – począwszy od założycieli, poprzez zarząd, dyrektorów, a skończywszy na pozostałych pracownikach. Odbieramy ją jako wyróżnienie i docenienie całej firmy i jej zespołu.

Jakie cechy Pana zdaniem powinien posiadać przedsiębiorca roku, taki przedsiębiorczy prezes?

Nie uważam, że jest jeden zestaw cech takiego przedsiębiorcy, tak jak nie uważam, że jest jedna słuszna droga rozwoju firmy, czy też jeden słuszny styl zarządzania. Jest wiele różnych rozwiązań, które mogą być w różnym stopniu efektywne w zależności od warunków i ludzi. Natomiast tym, co uważam za kluczowe, są zdolności kierownicze – takie zdolności przywódcze, organizacyjne, doskonałe zrozumienie procesów komunikacji i motywacji. Myślę, że w przypadku firm, które rozwijają się w sposób podobny do Śnieżki, czyli takich, które były zakładane od zera lub też w dużym tempie wyrastają z bardzo małych przedsiębiorstw, kluczową sprawą jest decentralizacja zarządzania i umiejętność delegowania kompetencji decyzyjnych na niższe szczeble. Wydaje mi się, że wiele firm ma z tym problem – bardzo często w firmach, które szybko urosły, zdarza się, że właściciel czy też współwłaściciel jest przyzwyczajony do tego, że samodzielnie podejmuje wszystkie kluczowe decyzje. Z czasem musi się to zmienić, bo na pewnym etapie może stać się barierą w rozwoju takiej firmy. Niezbędna jest również odwaga w podejmowaniu decyzji i braniu odpowiedzialności za te decyzje, a ta druga jest czasami nawet ważniejsza. W każdej formie działalności istotna jest również odpowiednia ocena ryzyka.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.