Zakupy dobrze przemyślane

Transformacja procesu zakupowego zawsze powinna obejmować te same kroki, niezależnie od branży. Już na samym początku wiele firm pomija zwykle najbardziej oczywisty, a zarazem bardzo potrzebny krok – analizę i segmentację wydatków. Należy skonsolidować wszystkie produkty i usługi, które kupuje dana organizacja lub grupa kapitałowa. I nie ma znaczenia, czy organizacja jest scentralizowana, czy silnie podzielona regionalnie.

Uzyskane w ten sposób dane grupujemy według rodzajów wydatków, czyli tworzymy tzw. kategorie zakupowe (np. beton, flota samochodowa, woda w baniakach, energia elektryczna, folia stretch, opakowania, ulotki marketingowe itp.), a następnie grupujemy je według poziomu wydatków w danym roku. Pozwala to na ustalenie priorytetów w pracy działu zakupów, tzn. od jakich kategorii powinniśmy rozpocząć nasze działania optymalizacyjne. Z reguły kilka kategorii zakupowych generuje 80% naszego budżetu zakupowego, a by je kupić, poświęcamy tylko 20% naszego czasu (są to kategorie z grupy A). Po przeciwnej stronie mamy kategorie grupy C, na które wydajemy tylko 5% budżetu, ale zajmują one ponad 50% naszego czasu. Dla każdej z tych grup musimy korzystać z innych narzędzi zakupowych. Dla kategorii A na pewno będzie to tworzenie strategii zarządzania kategorią, analiza TCO (całkowitych kosztów użytkowania), 5 sił Portera czy cost breakdown. Z kolei dla kategorii C naszym głównym celem powinno być obniżenie kosztów procesu zakupowego i ich realizacji, aby zaoszczędzony czas poświęcić na ważne kategorie A, np. na jego automatyzację z wykorzystaniem katalogów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.