Faktoring - poprawa płynności bez kredytu bankowego

Faktoring finansuje bezsporne i niewymagalne należności z tytułu dostaw lub usług wobec grupy odbiorców, z którymi klient realizuje powtarzalne transakcje z odroczonymi terminami płatności. Jednak w ramach tej usługi przedsiębiorcy otrzymują nie tylko finansowanie, ale też zestaw użytecznych narzędzi do wsparcia codziennej pracy firmy.

Faktoring w bieżącym otoczeniu gospodarczym

Faktoring jest ciągle niedocenianym narzędziem na naszym rynku — ponad 40% przedsiębiorców nie wie, na czym on polega. Wpływa to na małe nasycenie rynku tą usługą — w naszym kraju poprzez faktoring finansuje się niewiele ponad 4% PKB. Przedsiębiorcy chętniej sięgają jednak po kredyt obrotowy lub kredyt w rachunku bieżącym jako podstawowe źródła kapitału obrotowego.

Tymczasem, poza udzieleniem finansowania, firma faktoringowa zadba o odpowiednią weryfikację odbiorców, z którymi współpracuje klient. Dysponuje też informacjami o zatorach płatniczych na rynku, często wie o nich wcześniej niż firmy ubezpieczające należności. Zadba jakość udokumentowania transakcji, co w sytuacjach problematycznych usprawnia odzyskanie należności. Może również przejąć ryzyko niewypłacalności odbiorców wskazanych przez klienta. Zwyczajowo klient musiałby samodzielnie obsługiwać i wypełniać warunki polisy ubezpieczeniowej, a także ponosić koszty związane z obsługą całego portfela odbiorców, a nie tylko tych zgłoszonych do faktora.

Usługi faktoringowe znajdują swoje zastosowanie zarówno w czasie dobrej koniunktury, jak i spowolnienia gospodarczego. W pierwszym przypadku — gdy firmy chcą dynamicznie rozwijać sprzedaż, a linie kredytowe są już w pełni wykorzystane, faktoring pozwala pozyskać dodatkowy kapitał obrotowy. Kiedy rośnie saldo należności z tytułu sprzedanych dóbr czy usług, przedsiębiorca ma możliwość pozyskania większych środków. W czasie spowolnienia instytucje finansowe zaostrzają kryteria w udzielaniu finansowania, podczas gdy faktorzy są wtedy zwykle bardziej przychylni. Różnica tkwi w tym, że bank ocenia wiarygodność kredytową klienta, którego działalność operacyjna jest źródłem jego spłaty. W przypadku faktoringu źródłem tym są odbiorcy klienta. W czasie spowolnienia bardzo cenne są dodatkowe usługi towarzyszące faktoringowi, na które w normalnym otoczeniu gospodarczym przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi — weryfikacja wiarygodności odbiorców, możliwość ubezpieczenia transakcji, weryfikacja współpracy z odbiorcami, w tym analiza prawna umów czy kontraktów, udokumentowanie transakcji czy odzyskiwanie płatności.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.