Klastry jako narzędzie optymalizacji - Case study klastra ITCorner

Na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej firm decyduje się na przystąpienie do klastrów i organizacji biznesowych. Co, poza wymianą wiedzy i doświadczeń, przynosi taka forma branżowej współpracy?

MC_77_30.jpg

Efekt synergii – czy to działa?

Klastrami nazywamy organizacje zrzeszające przedsiębiorców z jednego lub pokrewnych sektorów gospodarki oraz uczelnie i ośrodki badawcze. Klastry dbają o interes firm członkowskich oraz wspierają je w podnoszeniu konkurencyjności, zwłaszcza międzynarodowej. W Polsce można szczególnie wyróżnić kluczowe klastry krajowe, czyli takie, które uznawane są za organizacje o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Tylko w tym roku na wsparcie kluczowych klastrów krajowych zostało przeznaczonych ponad 30 mln zł ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Żeby zostać klastrem, organizacja musi wykazać, że spełnia szereg wymogów, a zwłaszcza udokumentować, że sieciuje współpracę, w tym międzynarodową, między firmami i organizacjami członkowskimi. Ta współpraca jest możliwa, mimo pozornej konkurencyjności członków klastra, a wręcz powoduje efekt synergii. Podmioty zrzeszone w organizacjach biznesowych nierzadko decydują się na projekty, których nie mogłyby sfinansować samodzielnie lub nie miałyby wystarczającej wiedzy biznesowej lub technologicznej. Klastry pomagają swoim członkom również w mniej spektakularnych, ale kluczowych dla prowadzenia biznesu obszarach, jak szkolenia, wymiana wiedzy oraz działania w obszarze tzw. public advocacy, czyli dbania o interesy branży.

W niniejszym artykule analizie poddane zostaną korzyści i możliwości, jakie stwarza firmom przystąpienie do klastra, które zostaną poparte praktycznymi doświadczeniami autora, które na przestrzeni lat udało się zgromadzić pełniąc funkcję koordynatora w ITCorner, klastrze skupiającym 320 właścicieli i menedżerów firm związanych z IT, których łączy pasja do technologii i gotowość do wymieniania się doświadczeniami.

Wymiana wiedzy, nierzadko z kluczowych dla prowadzenia biznesu obszarów, niesie za sobą jednak spore wyzwanie. Ostatecznie na co dzień członkowie klastrów konkurują ze sobą o klientów i pracowników. Okazuje się jednak, że organizacja zbudowana na fundamentach wzajemnego zaufania jest w stanie obronić się przed takimi problemami, a firmy, pozornie konkurencyjne, mogą zyskać na tym biznesowo.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.