Koszty rekrutacji i pozyskania pracownika

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o rynku pracownika, gdzie widać coraz większe zapotrzebowanie na doświadczonych i wykształconych specjalistów oraz ich coraz mniejszą dostępność. W związku z tym zmieniają się również formy rekrutacji, które coraz częściej zdają się nie mieć końca. Należy zatem zadać pytanie: Ile trzeba wydać, by pozyskać odpowiedniego pracownika?

CiRZ_1_2020_37.jpg

Ukryte koszty rekrutacji

Pozyskanie nowego pracownika wiąże się z kosztami, jakie generuje proces rekrutacji. Inaczej wygląda rekrutacja w małym przedsiębiorstwie, gdzie zazwyczaj pracodawca „na własną rękę” poszukuje pracownika niż w wielkiej korporacji, w której wydzielony jest specjalny dział HR lub korzysta się z usług firmy outsourcingowej.

Chcąc obliczyć koszty rekrutacji, w zależności od sposobu jej przeprowadzenia należy wziąć pod uwagę:

  • koszt zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej/
    /koszty współpracy z agencją rekrutacyjną,
  • koszty czasu poświęconego na przeprowadzenie kilku rozmów kwalifikacyjnych,
  • koszty badań lekarskich,
  • koszty wstępnych szkoleń nowego pracownika,
  • koszty czasu pracy poświęconego przez innych pracowników na wdrożenie nowego pracownika,
  • koszt przygotowania miejsca pracy,
  • pensja za okres próbny.

Warto pamiętać, iż odpowiednio przeprowadzona rekrutacja jest jak inwestycja, dlatego też w zależności jakiego pracownika potrzebujemy, należy wybrać odpowiedni sposób rekrutacji. Warto zwrócić uwagę, że czasem tańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług profesjonalnej agencji rekrutacyjnej niż poświęcenie własnego czasu na cały proces. Szacuje się, iż zatrudnienie nieodpowiedniego pracownika, który w krótkim czasie kończy współpracę z firmą może stanowić dla pracodawcy wydatek w wysokości nawet rocznego wynagrodzenia pracownika.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.