Złe długi w firmie - jak zaliczyć je do kosztów i skorzystać z odliczenia VAT

Sukces w prowadzeniu działalności gospodarczej przestaje być jedynie funkcją zmysłu biznesowego i w coraz większym stopniu wymaga zrozumienia zasad finansów wykraczających poza ramy klasycznej księgowości. Szczególnie dotkliwie przekonują się o tym jednoosobowi przedsiębiorcy, którzy wyjęci spod rządów standardów rachunkowości ograniczają się do rachunkowości opartej o kategorię wyniku podatkowego.

W tym ujęciu istnieje pewna pułapka szeroko opisywana w związku z coraz modniejszym pojęciem zarządzania wartością Value Base Management. Zwraca się uwagę na diametralne różnice pomiędzy kategorią zysku a faktycznym przepływem gotówki, gwarantującym powiększanie bogactwa przedsiębiorcy. Jednym z elementów są składniki kapitału obrotowego – a wśród nich należności.

Należności są w bezpośredni sposób powiązane z przychodem i zyskiem firmy, ponieważ każda kwota do czasu zapłaty ujmowana jest w tej pozycji bilansowej. Z tego właśnie względu narzędzia analizy finansowej większą uwagę skupiają na analizie płynności aniżeli na analizie rentowności. O ile firma nierentowna może swobodnie radzić sobie na rynku pod warunkiem zachowania rentowności, to konstrukcja odwrotna nie ma już szansy powodzenia. Z łatwością można wyobrazić sobie firmy rentowne, które w wyniku zatorów płatniczych przestają mieć zdolność do regulowania zobowiązań. Niewypłacalność z kolei stanowi już przesłankę do ogłoszenia upadłości dłużnika zgodnie z prawem upadłościowym i naprawczym.

Widać więc, że należności stanowią składnik bilansowy, którego nie można nie doceniać, jeżeli zamierzamy prowadzić efektywną finansowo działalność. W poniższym artykule postaram się prześledzić rachunkowe i podatkowe ujęcie należności od momentu ich powstania, poprzez okres problemów płatniczych, skończywszy na tzw. bezskutecznej egzekucji i sposobach choćby częściowego odzyskania należnych kwot.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.