Chief Future Officer czyli rośnie rola dyrektorów finansowych w firmach. Podsumowanie VIII CFO European Summit

Rola dyrektorów finansowych ulega wyraźnej ewolucji. Z menedżerów nadzorujących kwestie księgowe stają się doradcami CEO, wywierając coraz większy wpływ na kształtowanie i realizację strategii, dbając o prawidłowy rozwój firm. Zmiana pozycji dyrektorów finansowych w strukturach organizacji wiąże się z nowymi zadaniami oraz koniecznością opanowania nowych kompetencji, w tym w zakresie wykorzystania narzędzi IT oraz zarządzania projektami i szeroko rozumianym rynkiem. Oto wnioski płynące z zakończonej w Warszawie VIII konferencji CFO European Summit.

Współczesne tempo zmian technologicznych i społecznych powoduje błyskawiczne nasycanie się rynków, natychmiastowe kopiowanie operacyjnych przewag konkurencyjnych, konieczność poszukiwania rentowności pomimo kurczących się marż.

W wysoko konkurencyjnej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości biznesowej na pierwsze miejsce w zarządzaniu wysuwają się kompetencje finansowe. Stąd ogromny wzrost znaczenia CFO, który dziś naturalnie pretenduje do roli CEO.

Umiejętność optymalizacji kosztów to jednak za mało, by stać się liderem zmian w nowoczesnych organizacjach. Aby je skutecznie wprowadzać, trzeba mieć wizję tego, co czeka po drugiej stronie procesu zmiany i rozumieć sam proces.

Nowe trendy w zakresie ewolucji swojej roli w organizacji zaczynają dostrzegać również sami CFO. Z danych ACCA wynika, że 56% dyrektorów finansowych za najważniejszy obszar ich działania, poza tradycyjnym nadzorem finansowym, uważa doradztwo strategiczne oraz czuwanie nad właściwą realizacją strategii przedsiębiorstw.

– Dyrektorzy finansowi muszą wyjść ze swojej części finansowej do części strategicznej po to, aby móc ją potem wdrażać. Nowe kompetencje wymagane od CFO to przede wszystkim umiejętność strategicznego planowania oraz strategicznego działania, a także analizy danych, jednak nie tylko finansowych, ale również konsumenckich, rynkowych, makroekonomicznych, nawet tych, które z pozoru mogą mieć niewielki wpływ na organizację i jej otoczenie – mówi Przemysław Pohrybieniuk, dyrektor zarządzający ACCA w Polsce i krajach nadbałtyckich.

Stworzenie analitycznego zaplecza dla zarządu, które pomoże w podejmowaniu ważnych z punktu rozwoju firmy decyzji, to kolejny kluczowy obszar działania nowych CFO.

– Nowe technologie umożliwiające gromadzenie i analizę ogromnych ilości danych są powszechnie dostępne. Koszty ich wdrożenia przestały być barierą. Głównym ograniczeniem wykorzystywania ich w biznesie jest wyobraźnia menedżerów. Dlatego CFO, którzy coraz częściej odpowiadają za decyzje dotyczące wdrożeń informatycznych, muszą rozwijać swoje kompetencje w tym zakresie. Dzięki temu będą w stanie wybierać rozwiązania umożliwiające zarówno optymalizację działań operacyjnych przedsiębiorstw, jak i tworzenie dodatkowych wartości dla klientów – tłumaczy Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

Z uwagi na powiązanie wszelkich aktywności przedsiębiorstw z budżetem CFO jest w stanie, na podstawie danych operacyjnych, tworzyć kompleksowe mapy działań organizacji i analizować ich rentowność. Tym samym ma on możliwość na bieżąco identyfikować procesy obniżające efektywność biznesową organizacji i je eliminować. Zdaniem dyrektorów finansowych, rośnie również odpowiedzialność zespołów im podległych za opracowywanie scenariuszy zmian otoczenia biznesowego oraz ich skutków dla przyszłości organizacji.

– Dyrektorzy finansowi stają się coraz bardziej aktywni w tym zakresie. Dzięki możliwości wszechstronnej analizy danych coraz częściej nie ograniczają się jedynie do zarządzania procesem zmiany, lecz pełnią funkcję liderów, wyznaczających kierunki działań, stosownie do potrzeb przedsiębiorstwa – komentuje Monika Jakubczyk, partner w Dziale Audytu Deloitte Polska.

W tym kontekście CFOs przewidują również wzrost swojej roli w zakresie zarządzania ryzkiem. Nie chodzi jednak o tradycyjnie rozumiane zagrożenia, związane np. z rentownością fuzji i akwizycji, ale o kompleksowe zarządzanie portfelem ryzyk, takich jak straty wizerunkowe w wyniku działania konkurencji lub błędów w komunikacji z klientami czy naruszenia cyberbezpieczeństwa. Mogą one generować równie poważne konsekwencje finansowe dla przedsiębiorstwa co nieudane inwestycje.

Konferencja CFO European Summit odbyła się 19 listopada 2015 r. w Hotelu InterContinental w Warszawie. Złotym Partnerem CFO European Summit 2015 został Euler Hermes. Srebrnymi Partnerami były firmy Deloitte, IBM oraz 4Results. Brązowymi Partnerami zostali Millennium Bank i Randstad, a Partnerem Merytorycznym była firma Piasecka & Żylewicz.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.