10 przykładów organizowania zapytań Power Query

Power Query doskonale nadaje się do tworzenia zapytań, które będą obsługiwane przez cały zespół lub dział. Przy okazji ich nagrywania warto je uporządkować, aby każda osoba, która je otworzy, łatwo zorientowała się w ich strukturze. Szczególnej wartości nabiera ono, gdy np. podczas urlopu zapytania są przekazywane innym osobom.

Info_29_39.jpg

W artykule zaprezentowane zostaną najlepsze praktyki projektowe w zakresie organizowania zapytań Power Query.

1. Utwórz foldery

Zapytania odkładają się w kolejności odświeżania w prawym panelu. Należy pozostawić je w układzie od góry do dołu. Gdy jest ich dużo, utwórz Grupy (Rysunek 1), w których umieścisz podobne zapytania. Najczęściej wykorzystywane nazwy to: dane wejściowe, dane wyjściowe, słowniki, dane do modelu.

2. Nazwij kroki

Ważnym krokom można nadać nową nazwę (Rysunek 2). Jeśli będzie ona zawierać wcięcie, krok wyróżni się na tle pozostałych. Nie ma sensu opisywać w ten sposób wszystkich kroków (takich, jak np. Zmieniono typ), a tylko najważniejsze lub nietypowe.

3. Opisz właściwości

Jeśli sama nazwa to za mało, można dodać właściwości dla tego kroku. Tworzy to jasny schemat: po najechaniu kursorem na wyróżniony krok widać komentarz. Komentarze są też dobrze widoczne w oknie edytora zaawansowanego, gdzie Power Query gromadzi cały kod języka M.

4. Stwórz krok rozdzielenia

Jeśli zapytanie jest bardzo długie, warto je podzielić na etapy. Można to zrobić poprzez wydzielenie nowego zapytania (Odwołanie) lub w oknie Zastosowane kroki. Sztuczny krok rozdzielający wstawia się, klikając Wstaw krok po (Rysunek 4).

5. Twórz zapytania jako nowe

Nowe zapytania dużo lepiej wyglądają na diagramie zależności zapytań, dlatego tworząc je, warto wybierać operację Dołącz jako nowe oraz Scal jako nowe (Rysunek 5). Jedynym wyjątkiem jest raport już załadowany do modelu danych lub tabeli przestawnej, który trzeba kontynuować, aby zachować ciągłość.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.