Obsługa klienta - wskaźniki i metody szyte na miarę

Obsługa klienta to praca z klientem i dla klienta. To przede wszystkim umiejętność wysłuchiwania i badania potrzeb klienta, a następnie po dokonaniu badań i analizy wybór jak najlepszej oferty spełniającej oczekiwania odbiorcy. Jest to proces niezwykle skomplikowany, którego wyznacznikiem jest pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów. Jak mierzyć efekty obsługi klienta?

CIRZ_225_09.jpg

Jak pokazują badania, sprzedaż obecnym, lojalnym partnerom przynosi osiem razy większe zyski niż nowym. Jednak w dzisiejszych czasach klienci stają się coraz bardziej wymagający zarówno co do ceny, jak i do jakości oferowanych usług. Przywiązują dużą wagę do jakości dostarczenia oraz obsługi przy zakupie produktu. Tak więc obsługa jest również usługą, jaką firma zapewnia klientom po zakupieniu produktu.

To zestaw rozwiązań dający klientowi satysfakcję w relacji pomiędzy czasem złożenia zamówienia a czasem dostarczenia produktu. Obsługa klienta to także wzajemne powiązania i czynności logistyczne wpływające na satysfakcję klienta przy zakupie produktu (usługi), dodatkowe cechy produktów zapewniające odbiorcy wartość dodaną oraz przekraczanie oczekiwań co do ceny i jakości produktu w celu utrzymania i stabilizacji swojej pozycji na rynku.

Po co obsługa klienta?

Obsługa klienta to szereg działań opisanych powyżej, które można usystematyzować ze względu na przyświecający im cel lub cele, spośród których najważniejszymi są:

  • pozyskiwanie nowych klientów;
  • zaspokajanie informacyjnych i innych niezbędnych potrzeb klientów;
  • dążenie do usatysfakcjonowania klienta;
  • przyjmowanie i podejmowanie decyzji o akceptacji reklamacji i skarg;
  • zapewnienie klientowi poczucia przynależności do pewnego grona, organizacji;
  • skrócenie czasu dostarczania aktualnych materiałów promocyjnych w formie ulotek, gazetek reklamowych, listów.

Mierniki poziomu od logistycznej strony obsługi klienta przedstawiono w tabeli 1.

Tabela 1. Mierniki poziomu od logistycznej strony obsługi klienta [Źródło: Opracowanie własne]
  • czas cyklu realizacji zamówienia (przeciętny oraz czasy cząstkowe, np. złożenie zamówienia, kompletacji, załadunku, przewozu)
  • minimalna wielkość zamówienia
  • procentowy wskaźnik pozycji niedostępnych
  • udział procentowy zamówień klienta zrealizowanych kompletnie
  • wkład procentowy zamówień, które mogą zostać zrealizowane z zapasów
  • udział procentowy uszkodzeń w trakcie transportu
  • okres od złożenia zamówienia do wysłania towaru
  • czas reakcji na błędy określonego rodzaju
  • szybkość, dokładność i szczegółowość informacji
  • czas reakcji (i jej zakres) na zmianę preferencji klienta
  • stan zapasów
  • limity w wielkości dostaw
  • wskaźnik stopnia zaspokojenia potrzeb informacyjnych klientów
  • udział odpowiedzi udzielonych tego samego dnia w ogólnej ich liczbie
  • średni koszt realizacji zamówienia
  • liczba błędów w transakcjach/ogólna liczba transakcji
  • udział kosztów realizacji zamówienia w całkowitych kosztach logistycznych
  • ankiety badające poziom obsługi i satysfakcji klientów oraz pozwalające na identyfikacje podstawowych problemów

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.