Pierwszy rok z RODO – podsumowanie doświadczeń i perspektywy na przyszłość

W maju 2019 r. minął pierwszy rok od rozpoczęcia stosowania unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jest to dobry moment na ocenę, jak przepisy RODO wpłynęły na działalność polskich firm i podmiotów publicznych, w tym organu nadzorczego. W związku ze zmianą warty na stanowisku prezesa UODO warto także poznać plany nowego kierownictwa na najbliższe miesiące i lata.

CiRZ_240_45.jpg

Rozpoczęcie stosowania RODO w dniu 25 maja 2018 r. oznaczało dla podmiotów przetwarzających dane osobowe obowiązek dostosowania się do nowych przepisów. W praktyce najwięcej wątpliwości i obaw wzbudzały brak jasno określonych wymagań w zakresie środków ochrony danych oraz wysokie kary pieniężne, grożące za naruszenie RODO.

Analiza ryzyka

W tym kontekście pierwszorzędne znaczenie zyskała analiza ryzyka związanego z czynnościami przetwarzania danych osobowych. Na podstawie jej wyników administratorzy danych mieli podejmować decyzje o zastosowaniu odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony danych.

Owa analiza ryzyka to nic innego jak ocena prawdopodobieństwa wystąpienia określonych zdarzeń w obszarze danych osobowych (np. utraty danych, uzyskania dostępu przez osobę nieuprawnioną) oraz ich potencjalnych negatywnych skutków dla osób, których dane dotyczą. W związku z reformą RODO wiele podmiotów wykonało u siebie taką analizę po raz pierwszy i często było to dla nich spore wyzwanie.

Dysponując za sprawą RODO większą elastycznością, administrator danych mógł wdrożyć u siebie system ochrony danych/bezpieczeństwa informacji, który jest adekwatny do ryzyk faktycznie występujących w prowadzonej przez siebie działalności.

Ważne!

Zaczynając prowadzić nowe czynności na danych osobowych, np. z wykorzystaniem nowych technologii, zawsze należy najpierw ocenić ryzyko takich działań dla ochrony danych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.