Badanie sprawozdań finansowych. Część 1

Audyt finansowy stanowi niezależną oraz obiektywną kontrolę sposobu przygotowania sprawozdań finansowych i formy, w jakiej prezentowana jest informacja w tych sprawozdaniach. Księgi rachunkowe powinny być prowadzone w taki sposób, aby dostarczyły podstaw do stwierdzenia, że sytuacja majątkowa i finansowa, a także wynik finansowy przedsiębiorstwa zostały przedstawione jasno i rzetelnie oraz istotnie nie zniekształcały jego obrazu.

CiRZ_250_45.jpg

Dział finansów każdego przedsiębiorstwa jest jednym z newralgicznych jego punktów, bowiem od jego działania w głównej mierze zależy to, czy dane przedsiębiorstwo będzie można uznać za uczciwe i rzetelne dla potencjalnych inwestorów czy też klientów.

Przyjrzyjmy się nieco szerzej genezie słowa „audyt”, który w dzisiejszych czasach nie jest już zarezerwowany jedynie dla audytu finansowego, polegającego na badaniu sprawozdań finansowych, które często przekazywane są przez zarządzających spółką jej akcjonariuszom, a pośrednio – pozostałym interesariuszom. Różnego rodzaju „audyty”, takie jak przykładowo audyt personalny, audyt energetyczny, audyt ekologiczny czy też audyt komputerowy, stanowią już codzienność współczesnego społeczeństwa. Powodem mnożenia audytów są przede wszystkim stale zwiększające się oczekiwania w zakresie wszelkiego nadzoru i kontroli.

Wszystkie te „audyty” posiadają wszakże główną cechę wspólną: mianowicie ich prekursorem oraz pierwowzorem różnych wyżej wymienionych form był audyt sprawozdań finansowych, którego omówieniem zajmiemy się w artykule. Z punktu widzenia finansowego, kompleksowego podejścia i analizy sytuacji majątkowej przedsiębiorstw to jednak audyt finansowy jest najbardziej istotnym i podstawowym – tym, który możemy zatem rozumieć jako mechanizm kontroli informacji finansowej w procesie rozrachunku zarządzających z interesariuszami organizacji. W literaturze stosowane są także inne określenia, które opisują praktyki audytu finansowego. Należą do nich między innymi: rewizja sprawozdań finansowych, auditing, audyt sprawozdań finansowych, audyt, badanie ksiąg rachunkowych, badanie sprawozdań finansowych, usługa atestacyjna, audyt zewnętrzny czy też audyt wewnętrzny. Niewątpliwie najpopularniejszymi określeniami, używanymi przez praktyków zawodu, są określenia audyt oraz badanie ksiąg rachunkowych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.