Marża a narzut. Najważniejsze wskaźniki finansowe do wyznaczania rentowności

Jak oceniać rentowność sprzedaży i prowadzonego biznesu? Jakie są najczęstsze błędy przy obliczaniu rentowności biznesu i działań handlowych? Czym różni się marża od narzutu i dlaczego nie należy ich zamiennie stosować?

CiRZ_1_21_22.jpg

Wielu pracowników działów sprzedażowo-marketingowych, jak i przedsiębiorców, z którymi współpracuję podczas prowadzonych projektów doradczych, ma problem z interpretacją wskaźników finansowych pozwalających ocenić rentowność biznesu lub prowadzonych działań handlowych. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć najistotniejsze wskaźniki finansowe z zakresu rentowności – mogą być one pomocne przy podejmowaniu decyzji biznesowych, jak i kalkulacji ofert.

Jednym z najpopularniejszych błędów z którymi się spotykam, pracując z reprezentantami działów sprzedaży i marketingu, jest mylenie pojęć marży i narzutu lub ich zamienne stosowanie. Tymczasem pojęcia te nie są bynajmniej tożsame. Wiedza na temat różnic i sposobów ich wyliczania pomoże nam nie tylko w konstruowaniu ofert promocyjnych, negocjacjach handlowych, ale może uchronić nas także przed błędną interpretacją rentowności składanej oferty albo negocjowanego kontraktu handlowego.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Wybierz abonament już od 100 zł miesięcznie Pokaż abonament
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM