Błędy w dashboardach – jak ich uniknąć?

Dobrze wykonany dashboard to narzędzie pozwalające podejmować skuteczne decyzje biznesowe w firmie. Dzięki niemu możliwe jest nie tylko szybkie reagowanie na pojawiające się problemy czy kontrolowanie założonych celów, ale też skuteczna analiza danych. Firma, która posiada taki pulpit, może wypracować przewagę konkurencyjną i sprawnie zarządzać wybranymi obszarami działalności.

INFO_17_12.jpg

Niestety, nie każdy pulpit menedżera może poszczycić się mianem kluczowego narzędzia w przedsiębiorstwie. Czasami zdarza się, że po wdrożeniu dashboardu rzadko się z niego korzysta, by w końcu w ogóle o nim zapomnieć. Dlaczego więc firmowy dashboard przestaje być używany? Dzieje się tak, gdyż na etapie przed- i powdrożeniowym zostały popełnione błędy, które znacząco osłabiły jego użyteczność. Wspomniane mankamenty mogą dotyczyć sfery merytorycznej, wizualnej i technicznej dashboardu.

W tym artykule chciałbym przyjrzeć się najczęstszym błędom, które pojawiają się w każdej ze sfer pulpitów tworzonych w programie MS Excel, oraz zaproponować sposoby na naprawę zaistniałych niedoskonałości.

Sfera merytoryczna

Sfera merytoryczna dotyczy treści, jaką prezentuje dashboard. W tym obszarze pulpitów najczęściej dotykają dwa rodzaje błędów, które pojawiają się podczas definiowania potrzeb finalnego użytkownika dashboardu.

Pierwsza grupa błędów związana jest z próbą utworzenia dashboardu mającego zaspokoić potrzeby kilku grup odbiorców. Pulpit, którego zadaniem jest dostarczanie informacji zarówno dla kierownictwa, kadry menedżerskiej, jak i grona analityków, z góry może zostać uznany za nieprzydatny. Wspomniane grupy użytkowników potrzebują różnego zakresu danych, jak również odmiennych funkcji i środków przekazu, jakie może zaoferować dashboard.

Drugą grupę błędów stanowią błędy dotyczące wskaźników, tzw. KPI (Key Performance Indicators), które pojawiają się na pulpicie. Na wielu pulpitach KPI przedstawiane są bez kontekstu, przez co ich analiza nie prowadzi użytkownika dashboardu do podjęcia konkretnej decyzji. Jest to bardzo powszechny błąd sprowadzający dashboard do roli narzędzia mającego na celu jedynie informowanie o poziomach przyjętych wskaźników. Za przykład takiego wskaźnika możemy przyjąć wartość sprzedaży podaną dla pojedynczego okresu analizy. Element dashboardu przedstawiony w ten sposób pełni rolę wyłącznie informacyjną. Gdy tę samą sprzedaż przedstawimy w zestawieniu z określonym celem, nadamy wskaźnikowi dynamiki, która pozwoli na podjęcie decyzji np. o przyznaniu premii.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.