Gdy powie się AI, warto powiedzieć BI - czyli o nowych technologiach w biznesie

Percepcja wizualna, rozpoznawanie mowy, tłumaczenie języków, podejmowanie decyzji czy określanie trendów to tylko niektóre obszary, którymi interesuje się sztuczna inteligencja (artificial intelligence). AI jako dziedzina nauki została zdefiniowana już w latach 50. XX w., jednak znaczące osiągnięcia odnotowała dopiero pod jego koniec. Obecnie coraz śmielej sięgają po nią także producenci systemów do zarządzania firmą typu SAP, bezpowrotnie zmieniając przy tym oblicze biznesu.

MC_69_37.jpg

Jak przezwyciężyć niedoskonałość

Niedoskonałość to cecha nierozerwalnie połączona z człowieczeństwem. Nie zmienia to faktu, że od zarania dziejów usilnie próbujemy z nią walczyć. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z możliwości, jak i ograniczeń związanych z ludzkim ciałem. Trudno nie nabrać przekonania, że pomimo nieustannie poprawianych rekordów świata w niemal każdej dziedzinie sportowej zdolności motoryczne człowieka są bliskie osiągnięcia absolutnego maksimum – a jeżeli nie, to ich powolny wzrost w czasie doskonale oddaje wykres funkcji logarytmicznej. Raczej nikt nie wierzy w to, że w przyszłości będziemy biegać z prędkością 20 m/s czy skakać na wysokość trzeciego piętra. Człowiek jako istota rozumna dość szybko zdał sobie sprawę z ograniczeń swojego ciała, a do radzenia sobie z nimi zaczął używać maszyn. Prosta dźwignia rozwiązała problem z niewystarczającą siłą do przemieszczania obiektów, a pojazdy trwale zmieniły sposób naszego poruszania się po globie. Czy symbioza postępu technologicznego oraz ludzkiego życia jednoznacznie położy kres ograniczeniom ludzkiego ciała? Czy maszyny staną się odpowiedzią na ludzką niedoskonałość?

Nawet jeżeli odpowiedzi są twierdzące, pozostaje jeszcze druga, niezmaterializowana kwestia, czyli niedoskonałości ludzkiego umysłu. Nie jest odkrywcze stwierdzenie, że każdy czasami podejmuje błędne decyzje, dokonuje niewłaściwej oceny czy wyciąga niepoprawne wnioski. Ciężka praca, nauka oraz zbierane doświadczenie pomagają ograniczyć częstotliwość występowania podobnych sytuacji, natomiast nigdy nie udaje się ich całkowicie wyeliminować. W myśl słów są ludzie, którzy nie popełniają błędów – to ci, za których myślą inni. Można zastanowić się nad przypadkiem, w którym tymi „innymi” są maszyny. Dochodzimy w tym momencie do fundamentów powstania dość młodej gałęzi nauki, czyli artificial intelligence. AI zostało zdefiniowane jako system komputerowy realizujący zadania, które w normalnych warunkach wymagają ludzkiej inteligencji. Jak łatwo się więc spodziewać, liczba obszarów, które obejmuje AI, jest ogromna.

Mały klik dla człowieka, Big Data dla ludzkości

Krokiem milowym dla AI było pokonanie szachowego arcymistrza Garriego Kasparowa przez komputer Deep Blue opracowany przez amerykańską firmę IBM w 1997 r. To historyczne wydarzenie po raz pierwszy udowodniło, że komputerowa inteligencja jest w stanie przewyższyć ludzką, a inwestowanie w AI może przyczynić się do gwałtownego postępu technologicznego oraz bezpośrednio wpłynąć na wszystkie aspekty ludzkiego życia.

Od 2000 r. nastąpił gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji. Stało się to głównie za sprawą ogólnego wzrostu mocy obliczeniowej komputerów, pozwalającej na opracowywanie coraz bardziej skomplikowanych algorytmów wykorzystywanych do modelowania AI. Drugim filarem umożliwiającym jej rozwój było pojawienie się tzw. Big Data. Bez danych wsadowych żaden stworzony model AI nie mógłby poprawnie funkcjonować, a jego użyteczność prawdopodobnie ograniczałaby się tylko do pewnych prostych scenariuszy. Obecnie dzięki masowemu gromadzeniu i magazynowaniu danych w formie cyfrowej z najróżniejszych źródeł (m.in. social media, Internet of Things) jesteśmy w stanie zasilić modele AI miliardami najróżniejszych informacji i przypadków, co pozwala na większą elastyczność opracowanych modeli oraz umożliwia na przykład podjęcie trafnych decyzji na podstawie dostarczonych danych wsadowych.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.