Wielowymiarowa analiza rentowności i przygotowanie modelu danych w ALTERYX

Całościowa analiza przychodów i kosztów często wymaga połączenia wielu źródeł danych i przygotowania odpowiedniego modelu, który ułatwia uzyskanie odpowiedzi dotyczącej rentowności w różnych kategoriach, takich jak projekt czy produkt.

INFO_17_28.jpg

W opisanym przypadku zajmiemy się wyliczeniem marży na projektach uwzględniającej koszty bezpośrednie, takie jak koszt materiałów i koszt pracy, oraz koszty wspólne, proporcjonalnie rozłożone pomiędzy projekty. Proporcja rozdziału kosztów wspólnych uwzględnia klucz czasowy. Przyjęto założenie, że im więcej czasu zajmuje dany projekt, tym bardziej partycypuje w udziale kosztów wspólnych. Końcowym efektem jest model danych, który pozwala na analizę projektów w czasie i daje możliwość sprawdzenia udziału kosztów bezpośrednich i wspólnych.

Przykładową analizę przedstawiają poniższe rysunki. Na Rysunku 1 pokazany został wynik globalny w czasie, narastająco w poszczególnych miesiącach. Widzimy też, jak wygląda wynik w poszczególnych grupach produktowych oraz według klientów.

Rysunek 2 przedstawia z kolei zestawienie projektów wraz z aktualnym wynikiem oraz przewidywanym przychodem.

Zajmijmy się teraz modelem danych. Dane przechowywane są w czterech miejscach:

  • Przychody w podziale na projekty, z systemu ERP;
  • Koszty bezpośrednie dotyczące projektów i koszty wspólne, z systemu FK;
  • Koszty wynagrodzeń, z systemu HR;
  • Rejestracja czasu pracy na poszczególne projekty.

Do stworzenia modelu danych zostało użyte oprogramowanie Alteryx, umożliwiające dowolną transformację danych, zaawansowaną analizę i automatyzację stworzonych procesów. Alteryx ma wiele gotowych możliwości przekształcania danych, które dostępne są w postaci komponentów (np. podłączanie się do danych, grupowanie, łączenie, transformacje). Oprócz najbardziej popularnych narzędzi Alteryx umożliwia również bardziej zaawansowaną analizę typu predictive, gdzie możemy stworzyć np. model zawierający regresje czy drzewa decyzyjne (Rysunek 3).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.